2023-02-01 17:35Pressmeddelande

”Rysk roulette med hälsan” Fler söker vård efter kosmetisk kirurgi

Svåra sårskador och inlagda patienter som är så sjuka att de behöver intravenös antibiotikabehandling. Kirurgkliniken i Västerås får ta emot allt fler som söker vård för misslyckad kosmetisk kirurgi som utförts av privata aktörer såväl i Sverige som utomlands.

Man spelar rysk roulette med sin egen hälsa. Det handlar om allt från rumpförstoringar som gått fel till fall där patienter som inte kvalificerat sig för överviktsoperation i den offentligt finansierade vården valt att operera sig för egna medel. Ibland är konsekvenserna fruktansvärda. Problemet har ökat varje år och 2022 hade vi ett 30-tal vårdtillfällen gällande skador från kosmetisk kirurgi, säger Haile Mahteme, chef för Kirurgkliniken.

Utlandsopererades – behövde vård i ett halvår

Patienterna söker sig själva till Kirurgkliniken, eller har skickats vidare via vårdcentralerna. Ofta handlar det om att få operationssår omskötta.

Men det senaste året har vi också haft flera patienter som behövt få sår opererade, och ibland även läggas in för behandling med intravenös antibiotika. En patient var tvungen att vårdas ett halvår efter en operation utomlands, säger Haile Mahteme.

När det gäller bröstoperationer kommer patienter som vill korrigera operationsärr, byta sina bröstimplantat eller ta ut dem – eftersom man ångrar operationen.

Ökad belastning på offentlig vård

Den ökade strömmen av patienter med skador efter kosmetisk kirurgi innebär en ökad belastning på den offentliga vården. Patienter som har icke akuta besvär hänvisar Kirurgkliniken tillbaka till den klinik eller kirurg som utförde operationen.

Skador på grund av kosmetisk kirurgi är ett ökande problem som förvärras av sociala medier och oseriösa influencers. Det är bra att lagstiftningen redan skärpts på området och att det görs granskningar. Det är viktigt att alla förstår att den här typen av ingrepp har risker och vad konsekvenserna kan bli, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Alla kirurgiska ingrepp innebär alltid en viss risk, och som potentiell kund av kosmetisk kirurgi har man ett mycket stort ansvar att själv syna både kirurgen och företaget i sömmarna.

För mer information:

Haile Mahteme. Chef för Kirurgkliniken

Inspektionen för vård och omsorg, om ny lag för säkrare skönhetsoperationer

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.