2020-06-10 06:43Pressmeddelande

Regionfullmäktige genomförs den 16 juni begränsat till 39 ledamöter

I april ställdes regionfullmäktige in på grund av osäkerheten kring utbrottet av pandemin av covid-19. När regionfullmäktige genomför sitt sammanträde den 16 juni blir det med begränsat antal tjänstgörande ledamöter. Istället för 77 ledamöter kommer 39 ledamöter att tjänstgöra.

- Pandemin är inte över. Det är fortfarande mycket viktigt att följa Folkhälsomyndighetens och smittskyddets rekommendationer. Som politiska företrädare för en organisation som tillhandahåller sjukvård i dessa tider är det viktigt att vi politiker föregår med gott exempel, säger regionfullmäktiges ordförande Andreas Weiborn (M).

- Det är vårt gemensamma ansvar att i den mån det går verka för att motverka smittspridning. Samtidigt måste den politiska processen fortsätta att verka. Genom detta upplägg säkerställer vi att politiken kan fortsätta att verka samtidigt som vi följer de rekommendationer som finns.

Upplägget med att begränsa till 39 tjänstgörande ledamöter genomförs inom ramen för en överenskommelse med gruppledarna för de politiska partierna i regionfullmäktige.

För mer information:

Andreas Weiborn (M)

Regionfullmäktiges ordförande

Telefon: 073 - 732 39 08

Ämnen: Politik

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.