2019-10-29 15:00Pressmeddelande

Regionen stöder Västerås Science Park

Region Västmanland stöder Västerås Science Park med två miljoner kronor under 2019 och 2020. Det beslutade regionstyrelsen på tisdagen.

- Pengarna ska användas till att ge Science Park en tydligare roll som stödjande aktör inom entreprenörskap och innovation i Västmanland. Det gäller främst att stärka samverkan mellan Science Park och länets företag, högskolan och den offentliga sektorn, säger regionrådet Agne Furingsten (L).

- En satsning på Västerås Science Park handlar om en fortsatt profilering av Västmanland som ett starkt innovationslän, som på sikt ska få positiv effekt på arbetstillfällen och skatteintäkter, säger regionrådet Magnus Ekblad (C).

Västerås Science Par ägs gemensamt av ABB, Länsförsäkringar Bergslagen, Almi, VSP Association, Västmanlands Forsknings- och Utvecklingsråd, Västerås Stad och Region Västmanland.

För mer information kontakta:

Agne Furingsten (L), regionråd

Magnus Ekblad, (C), regionråd

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.