2020-01-28 12:30Pressmeddelande

Region Västmanland redovisar ett resultat på 184 miljoner kronor

Resultatet för 2019 är nästan i nivå med budget (197 miljoner kronor), mycket tack vare den s.k. kömiljarden där regionens hälso- och sjukvård lyckats bra.

- Vi gör ett mycket starkt resultat för 2019 och klarar två procent-målet - den nivå som vår ekonomi ska ligga på för att vi ska klara kommande investeringar, återbetalning på lån och avsättning på pensionsfonderna. Jämfört med många regioner i landet ligger vi riktigt bra till, säger regionstyrelsens ordförande Denise Norström (S).

- Samtidigt ser vi att den demografiska utvecklingen kommer att öka behovet av välfärdstjänster i snabbare takt än skatteunderlaget. Stora investeringar väntar framöver, bland annat i ett nytt akutsjukhus. Det kommer att ställa ännu högre krav på vår förmåga att utveckla och effektivisera tjänster och arbetssätt för att dämpa kostnadsutvecklingen, avslutar Denise.

- Trots goda resultat i 2019 års bokslut har Region Västmanland fortsatt stort fokus på kostnadsreducering för att få en långsiktig balans i ekonomin. Regionens ekonomiska förutsättningar för de kommande åren är utmanande, säger Fredrik Holst, Ekonomidirektör, Region Västmanland.

Regeringens förändrade system för kostnadsutjämning kommer att drabba Västmanland mer än andra län. Dämpad konjunkturutveckling innebär långsammare tillväxt av skatteintäkterna. Samtidigt medför de demografiska förändringarna en ökad efterfrågan på välfärd och därmed ett stigande kostnadstryck. Regionen har redan börjat kraftsamla för att säkra en långsiktig hållbar hälso- och sjukvård samt regional utveckling i Västmanland, bla, genom kostnadsreduceringar, omorganisation med ny gemensam organisation för hälso- och sjukvården samt översyn av all övrig organisation.

Resultatet 2019 efter finansiella poster blev 864 miljoner kronor. Att resultatet är högt beror på att redovisningsreglerna ändrades inför 2019. Ändringen innebar bland annat att även orealiserade värdepappersvinster ska redovisas i resultatet. Under 2019 har regionen haft en bra avkastning på pensionsmedelsportföljen, vilket inneburit höga orealiserade värdepappersvinster och därmed höga finansiella intäkter.

Bokslutsrapporten är en första presentation av bokslutet. I årsredo­vis­ningen, som fastställs av regionfullmäktige i april, finns redovisning av hur regionen uppfyllt de mål och uppdrag som beslutades i regionplan 2019 samt verk­samhetsredo­visning och fördjupad ekonomisk analys.

För mer information kontakta:

Denise Norström (S), Regionstyrelsens ordförande
Tel. 021-17 46 77, 070-513 00 18

Fredrik Holst, Ekonomidirektör, Region Västmanland

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.