2020-03-03 15:10Pressmeddelande

Region Västmanland övertar kostnader för nätläkare

Kostnader för nätläkare har ökat kraftigt den senaste tiden. Det har skapat undanträngningseffekter inom primärvården som lett till sämre verksamhetsförutsättningar för vårdcentralerna. Region Västmanland har nu beslutat om att överta kostnader centralt för att minska belastningen på länets vårdcentraler.

- Nu avlastar vi vårdcentralerna och återger dem planerings- och kostnadskontroll. Det innebär ökad tillgänglighet för de västmanlänningarna med störst behov av primärvård. Det är en viktig rättvisefråga för både patienterna och vårdcentralerna, säger Helena Hagberg (L), regionråd med ansvar för primärvården.

Fördelningen av kostnader för nätläkarkontakter ändras retroaktivt från 1 januari 2020. Modellen innebär att 80 procent kostnadsförs inom regionen och att resterande 20 procent på den vårdcentral där patienten är listad. Den förändrade finansieringsmodellen bedöms kosta ca 10 mkr för 2020 och finansieras inom ramen för av regionstyrelsen avsatt anslag avseende statsbidrag för god och nära vård.

Digitala vårdkontakter med så kallade nätläkarbolag är en verksamhet som har funnits sedan 2016. Kostnaden för nätläkarkontakter har sedan starten kostnadsförts på den vårdcentral där patient är listad. Kostnaderna har ökat kraftigt genom åren till följd av att volymen samtal har ökat. Volymökningen av nätläkarkontakter har varit så pass kraftig under de senaste tre åren att kostnaderna nu påtagligt påverkar ekonomin för samtliga vårdcentraler.

För mer information kontakta:

Helena Hagberg (L), regionråd

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.