2020-01-24 13:30Pressmeddelande

Region Västmanland deltar i projektet Glokala Sverige

Region Västmanland är en av de 50 kommuner och regioner som inför 2020 har antagits i svenska FN-förbundets och SKR:s gemensamma projekt Glokala Sverige. Projektet handlar om att arbeta med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling i hela Sverige.

Inför 2020 går ytterligare 49 kommuner och en region med i svenska FN-förbundets och SKR:s gemensamma projekt Glokala Sverige. Region Västmanland är en av dem. Det innebär att 16 av landets 20 regioner och 130 av landets 290 kommuner nu deltar i projektet.

Glokala Sverige handlar om att arbeta med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.

Vi är väldigt glada att vara med i Glokala Sverige, säger Sophie Andersson, Hållbarhetschef Region Västmanland.

Hållbarhetsfrågorna är prioriterade inom Region Västmanland som sedan oktober 2019 har en hållbarhetsstrategi som är styrande för hållbarhetsarbetet och tydliggör Region Västmanlands bidrag till måluppfyllelse av de globala målen.

Nätverkande, ny kunskap och erfarenhetsdelning med andra kommuner och regioner är avgörande och kommer att göra stor skillnad och stötta oss i vårt fortsatta hållbarhetsarbete, avslutar Sophie Andersson.

Projektdeltagarna får ta del av utbildningsinsatser lokalt och erbjudas digitala material, bland annat webbutbildning, nyhetsbrev, filmer och webbinarier. Dessutom genomförs konferensen Mötesplats Agenda 2030 den 24 - 25 september, för att bidra till gemensamt lärande och ökat engagemang. Nätverkande och erfarenhetsdelning är en viktig del av projektet.

Det finns ett stort engagemang i kommuner och regioner för de globala målen. Två tredjedelar av målen förutsätter insatser på lokal och regional nivå. Genom Glokala Sverige vill SKR och FN-förbundet stötta kommuner och regioner att växla upp sitt hållbarhetsarbete.

Glokala Sverige är ett utbildnings- och kommunikationsprojekt som drivs av svenska FN-förbundet och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, med stöd av Sida.

Vill du veta mer om projektet och se förteckning över samtliga antagna kommuner och regioner.

www.fn.se/glokalasverige

Kontaktperson.

Sophie Andersson. Hållbarhetschef Region Västmanland
E-post. sophie.andersson@regionvastmanland.se

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.