2020-06-05 13:22Pressmeddelande

Provtagning på vårdcentral för personer i riskgrupp

Flera insatser för att öka provtagningen i länet planeras och genomförs nu. Region Västmanland tar ca 200 prover per dag för att konstatera smitta. Samtidigt har regeringen gått ut med besked om ytterligare breddad provtagning.

Nu sker provtagning i Västmanland för att bekräfta om man har covid19 eller inte på Vårdcentralerna efter medicinsk bedömning av symtomen. Vi tar prover på dig som har fyllt 60 år och dig som är yngre än 60 år och ingår i riskgrupp. Om du inte ingår i någon riskgrupp så gäller läkares bedömning utifrån graden av symptom. Till riskgrupp hör bland annat de som har högt blodtryck, lungsjukdom exklusive astma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom samt kraftig övervikt. För rådgivning vänder du dig till den vårdcentral du är listad på. 1177 på telefon kan inte bedöma eller boka tid för provtagning. Provtagning sker också på patienter som ligger på sjukhus för att säkerställa en patientsäker vård och att rätt skyddsutrustning används.

Var får jag mitt provsvar?

Du får ditt provsvar i din journal i inloggat läge på  1177.se. Det kan dröja några dagar innan svaret kommer. Om du har frågor om ditt provsvar så vänder du dig till det ställe där provet togs. Om ditt svar visar att du har covid-19 kommer du att bli kontaktad. När du har pågående smitta gäller förhållningsregler baserade på smittskyddslagen.

- Vi förbereder bred provtagning även för dem med lindriga symtom som inte kräver läkarbedömning och kan förhoppningsvis komma igång inom några veckor. Principen kommer att vara egenprovtagning vilket kräver att det byggs upp en logistik som inkluderar vem som ska provtas, hur får man ett provtagningskit och hur man ska få resultatet, säger Åke Tenerz, medicinsk stabschef.

- Det är inte lämpligt att ett stort antal personer med misstänkta symtom på covid-19 kommer till vårdcentralerna med tanke på smittspridningsrisken, därför är det viktigt att man inte spontanbesöker någon vårdverksamhet, utan först tar kontakt via telefon, fortsätter Åke Tenerz, medicinsk stabschef.

Vad gäller för antikroppstest?

Antikroppstest är ett blodprov som påvisar förekomst av antikroppar och visar om man haft sjukdomen eller inte. Allmänna antikroppstester erbjuds inte till invånarna i Västmanland i nuläget. Enstaka prover tas på personer som har haft ett komplicerat sjukdomsförlopp som komplement för att fastställa om det har rört sig om covid-19 eller inte.

- Efter beskedet från regeringen vid presskonferensen igår kommer vi att börja planera för en kraftigt utökad antikroppstestning i befolkningen, säger Åke Tenerz, medicinsk stabschef.

Vad gäller om jag är personal inom sjukvård eller omsorg?

Sjukvårds- och omsorgspersonal som har symptom provtas via regionens företagshälsa, Regionhälsan.

Utökad provtagning av personal och boende inom äldreomsorgen

Utökad provtagning har startat upp på en del äldreboenden. Varje boende är knuten till en vårdcentral med en läkare som är medicinskt ansvarig. Vårdcentralen planerar genomförande tillsammans med boendet. Planering pågår eller påbörjas inom kort, lokalt i varje verksamhet, förutsättningarna ser lite olika ut.

Vid frågor kontakta Åke Tenerz, medicinsk stabschef, tel nr 073- 0543338

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.