2015-04-29 16:18Pressmeddelande

Primärvårdsakut på sjukhuset startar i höst

null

Nu börjar planerna för den nya primärvårdsakuten vid Västmanlands sjukhus Västerås ta form. Primärvårdsakuten ska ligga i anslutning till akutmottagningen och starta i höst.

- Jag är övertygad om att det blir en bra lösning. Erfarenheter från andra landsting som har primärvårdsakut och akutmottagning nära varandra är mycket goda, säger landstingsstyrelsens ordförande Denise Norström (S).

- Alla patienter som behöver akut vård kommer in via sjukhusakutens entré och hänvisas därefter till akutmottagningen eller primärvårdsakuten Det här är bra eftersom det blir enkelt för patienterna samtidigt som patienterna får vård på rätt vårdnivå och med rätt kompetens, säger landstingsrådet Pernilla Rinsell (MP).

- Den nya primärvårdsakuten planeras öppna så snart lokalerna är tillgängliga i höst. När den öppnas ersätter den jourmottagningen som idag finns på Oxbacken, säger landstingsrådet Hans Jansson (V).

Primärvårdsakuten ska drivas i landstingets egen regi.

Primärvårdsakuten kommer att ligga på tredje våningen i samma byggnad som akuten. För att patienter ska kunna hänvisas till primärvårdsakuten från den gemensamma ingången behövs en ny hiss. Primärvårdsakuten kommer att kunna öppna först när denna är på plats.

M, C, FP och KD reserverade sig mot landstingsstyrelsens beslut att etablera en primärvårdsakut.

För mer information kontakta:

Denise Norström (S), landstingsstyrelsens ordförande

Pernilla Rinsell (MP), landstingsråd

Hans Jansson (V), landstingsråd

Om Region Västmanland

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör