2018-01-22 08:30Pressmeddelande

Pressinbjudan - invigning av Västmanlands blodgivartrailer

null

Pressinbjudan – Invigning blodgivartrailer 26 januari kl. 13.30 på Bondtorget i Västerås.

Region Västmanland introducerar en blodgivartrailer som ska rulla i hela Västmanland och stanna på olika platser, upp till två-tre dagar åt gången. Trailern återkommer var tredje månad, då blodgivarna åter kan lämna blod.

Blodgivartrailern introduceras i Västmanland under våren med stopp på några platser och ökar under året, successivt antalet besöksorter i länet. Den nya trailern medför flexibilitet för blodgivare då trailerns stopp kan anpassas efter behovet av blod, vilket förväntas underlätta för att fler ska kunna lämna blod och för en säkrare blodförsörjning till vården

- Vi kommer närmare blodgivarna och förenklar blodgivningen för dem, säger Per Bjellerup, Verksamhetschef för Laboratoriemedicin. - Med en modern trailer får vi möjlighet till effektiv blodgivning med en mycket bra arbetsmiljö och miljö för blodgivarna. Trailern har alla bekvämligheter som lunchrum, personal- och givartoalett ombord, avslutar Per.

Blodgivartrailern håller hög miljöprofil där dieselreservkraften är utbytt mot batterier, väggar och fönster är extra isolerande och det finns solpaneler på taket. Belastning på klimatet förväntas också minska då trailern kommer till blodgivarna istället för att de ska göra långa resor med bil för att lämna blod.Pressen hälsas välkommen att närvara vid invigningen av blodgivartrailern.

Pressvisning fredag 26 januari kl. 13.30 på Bondtorget i Västerås.

Invigningsprogram
14:00–16:30

Öppet hus i blodgivartrailern. Vi bjuder på mingel, förtäring och musikunderhållning med gruppen the AK:s.

14:30

Officiell invigning med tal av Kenneth Östberg, regionråd i majoritet och ansvarig för sjukhusvård och Per Bjellerup, verksamhetschef för Laboratoriemedicin Västmanland. Bandklippning av Håkan Wittgren, förvaltningsdirektör för Västmanlands sjukhus Västerås. Uppträdande med artisten Freddy Amigo.

För ev. ytterligare information, vänligen kontakta;

Per Bjellerup, Verksamhetschef för Laboratoriemedicin Västmanland.
E-post. per.bjellerup@regionvastmanland.se
Tel. 021 - 17 35 14

Lisbet Bohlin, samordnare Laboratoriemedicin Västmanland
E-post. Lisbet.bohlin@regionvastmanland.se
Tel. 021 - 17 63 53

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Om Region Västmanland

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör