2021-05-26 07:00Pressmeddelande

Ny webbplats ska locka besökare till länets utvalda leder

Idag lanseras Trails of Västmanland på webbplatsen trailsofvastmanland.se och appen Naturkartan. Trails of Västmanland lyfter fram ett urval av cykel-, kanot- och vandringsleder som är särskilt anpassade för besökare som inte har lokalkännedom och som letar efter upplevelser utmed lederna.

Bakom satsningen står den regionala turismorganisationen Västmanland Turism, som är en del av Region Västmanland, tillsammans med länets ledhuvudmän.

Det är verkligen en ära att få vara en del av denna inspirerande satsningTrails of Västmanland är en ny portal som kommer vara till stor nytta för både friluftsfantaster i Västmanland och för besökare från andra län. Idag presenterar vi flera vandrings- och MTB-leder samt ett friluftsområde, men detta är bara början. Mitt arbete att inventera och beskriva Västmanlands friluftspärlor fortsätter, säger Adam Lindgren, ledutvecklare, Västmanland Turism.

Lanseringen är en milstolpe för vårt arbete med att etablera en länsgemensam samordning och kommunikation av länets besöksvänliga leder. Under fjolåret utvecklade vi en gemensam arbetsmodell med tydlig rollfördelning och kriterier för ledernas förvaltning och kommunikation. Nu under de kommande åren fokuserar vi på att ta fram ledbeskrivningar som lockar besökare till utvalda leder och de turismverksamheter som finns i anslutning till lederna, säger Henrik Wester, turismchef, Västmanland Turism.

Jag vill uppmana alla att följa Trails of Västmanland på vårt nya Instagramkonto för att få uppdateringar om nya spännande leder och friluftsområden som presenteras, säger Adam Lindgren.

Att utveckla leder är en komplicerad process med många intressenter involverade. Utan ett stort engagemang från markägare, lokala föreningar, offentliga organisationer fl går det inte att skapa och förvalta hållbara leder för lokalinvånare och besökare, avslutar Henrik Wester.

Bakgrund

Satsningen på en länsövergripande ledutveckling inleddes 2020 med finansiellt stöd av TillväxtverketDen fortsatta uppbyggnaden sker som en del av projektet Omställning 2021–2022, vilket delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Naturkartan är ett publiceringsverktyg, skräddarsytt för att skapa friluftsguider för webb och mobil. Tjänsten används av myndigheter, organisationer och företag för att inspirera och vägleda folk till ett rikare friluftsliv.

Trails of Västmanland på Internet: https://trailsofvastmanland.se/

Trails of Västmanland på Naturkartanhttps://naturkartan.se/sv/trailsofvastmanland

Trails of Västmanland på Instagramhttps://www.instagram.com/trailsofvastmanland/

Kontakt:

Henrik Wester, turismchef, Västmanland Turism. Region Västmanland
E-post. henrik.wester@regionvastmanland.se
Tel. 0704–187959

Adam Lindgrenledutvecklare, Västmanland Turism. Region Västmanland
E-post. adam@outdoorvagabond.com

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.