2017-06-16 09:37Pressmeddelande

​Ny app hjälper unga förstå BUP-utredning

null

Min utredning – så heter en ny app för mobiltelefoner och surfplattor som Barn- och ungdomspsykiatrin i Västmanland har utvecklat. Appen är i konkurrens med 77 bidrag nominerad till utmärkelsen Sveapriset.

– Jätteroligt, säger verksamhetsutvecklare Marie Frey. Det är många inom BUP som varit delaktiga i arbetet med att utveckla appen ”Min utredning” och som ska ha del av äran.

Sveapriset är en utmärkelse som lyfter fram det projekt eller den verksamhet som under året varit mest framgångsrikt med att förnya och förbättra svensk vård och omsorg med hjälp av IT.

Appen ”Min utredning” utgår från erfarenheten att många barn och ungdomar kan uppleva att det är jobbigt att inte veta vad som ska hända då man ska genomgå en utredning på BUP för exempelvis ADHD eller autism, och att även deras föräldrar kan känna sig oinformerade och därför inte kan lugna eller förklara för sina barn. Detta kan resultera i att barn är nervösa inför att komma till BUP.

Första tanken var att göra en patientenkät, men när BUP fick kontakt med företaget IUS Innovation började idén om en app för mobiltelefoner och surfplattor att växa fram.

- Vi konstaterade att vi saknade en bra beskrivning för patienter och anhöriga om hur en utredning går till. Med ”Min utredning” ville vi skapa något som gjorde utredningsprocessen begriplig, samtidigt som appen skulle kännas lekfull och rolig. BUP är en verksamhet för barn och vi behöver därför kommunicera direkt med barnen på ett sätt som de förstår och tilltalas av, säger Marie Frey.

Resultatet blev en app som innehåller en hel del dataspelskänsla utan att tappa sitt allvarliga syfte. Barnen börjar med att skapa en egen avatar (personlig datafigur). Avataren vandrar sedan en stig där utredningsprocessens olika steg illustreras. Det kan handlar om besök hos psykolog, kurator och läkare och olika tester. Händelser kan när som helst läggas till eller tas bort, beroende på var behandlare och barnet kommer överens om.

Appen har blivit uppskattad, och nu är ”Min utredning” nominerad till Sveapriset tillsammans med fyra andra bidrag. Appen kommer att presenteras på Kvalitetsmässan i Göteborg den 14-16 november, då även vinnande bidrag avslöjas.

För mer information kontakta:

Marie Frey, verksamhetsutvecklare BUP Västmanland

Om Region Västmanland

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör