2020-06-03 11:47Pressmeddelande

Miljoner till kompetensutveckling i Västmanland

Pandemin slår hårt mot svensk ekonomi. I en unikt snabb process fördelar Svenska ESF-rådet ut miljoner i stöd till regionala projekt som ska erbjuda kompetensutveckling till varslade och permitterade anställda. 1200 personer i besöksnäringen och industrin kommer få kompetensutvecklingsstöd i de två projekt som är resultatet av ett aktivt mobiliseringsarbete Region Västmanland genomfört med samarbetspartners i flera län.

Kompetensinsatser besöksnäring är ett samverkansprojekt med Region Västmanland som projektägare där vi samverkar med Region Örebro län, Region Östergötland samt Handelskammaren Mälardalen och Östsvenska Handelskammaren. Under lite mer än två år ska vi stötta aktörer inom Besöksnäringen med lämpliga och strategiska kompetenshöjande insatser.

Besöksnäringen har under en lång tid vuxit snabbt i Sverige men under rådande coronapandemi har branschen gått från att vara den snabbast växande näringen till att vara den bransch som drabbats allra hårdast av den ekonomiska situation som följer av pandemin.

För att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring krävs kunskap, resurser och samarbete, säger säger Mikael Nilsson Hjorth, utvecklingsledare, näringsliv och kompetensförsörjning, Region Västmanland

Med utgångspunkt i detta ska projektet utveckla anställda inom besöksnäringen som permitterats eller varslats till följd av covid-19 för att stå starkare på arbetsmarknaden när branschen vänder. Projektet ska även stärka besöksnäringen att fortsatt vara en bransch som bidrar till goda arbetstillfällen för personer som är nya in på arbetsmarknaden.

Ett mer aktivt arbete med validering och yrkeskompetensbedömning kan bidra till en breddad rekrytering samt till att stärka den personal som redan finns i branschen, säger, Charlotta Larspers, projektledare näringsliv och kompetensförsörjning

CompCor - Competitive Competence in Corona times är ett samarbetsprojekt med Mälardalen Industrial Technology Center (MITC), Automation region och Alfred Nobel Science Park som kommer jobba med över 60 företag och 600 medarbetare i tre län. Det bygger på ett långsiktigt storregionalt samarbete inom Smart industri, för att säkra rätt kompetens och stöd till företagen. Behovet av snabbt, samlat och tillgängligt stöd förstärks i dessa tider för att säkra omställning och förnyelse i industrin.

Med den samlade kompetensen i samarbetsorganisationerna har vi alla chanser att ta fronten i den omställning och återstart av industrin som effekterna av covid-19 accelererar. När vi kan agera snabbt på detta sättet får vi till satsningar som är enormt viktiga för att möjliggöra återbyggnad av länets näringsliv och arbetsmarknaden efter krisen, avslutar Mikael Nilsson Hjorth.

I Västmanland har följande projekt beviljats medel:

• Regionerna i Västmanland, Örebro och Östergötland och har gått samman med Handelskammaren i Mälardalen för att stärka den regionala besöksnäringen. Man räknar med att ha 600 deltagare i projektet. Man tilldelas 12,2 miljoner kronor.

• Projektet Compcor som drivs av MITC i samarbete med Automation region och Alfred Nobel Science Park i Sörmland, Västmanland och Örebro riktar sig till 600 deltagare i tillverkande industri, framförallt underleverantörer till fordonsindustrin. Man tilldelas 8,8 miljoner kronor.

Fakta:

Svenska ESF-rådet fördelar medel från Europeiska socialfonden. De är till för att stärka sysselsättningen i Europa. Situationen på svensk arbetsmarknad där pandemin lett till stora varsel och permitteringar gjorde att regeringen i april beslutade att omfördela 300 miljoner kronor till en omedelbar utlysning. I en unikt snabb process har Svenska ESF-rådet i veckan fattat beslut om att finansiera sammanlagt 22 nya projekt i hela landet.

Kontaktpersoner:

Mikael Nilsson Hjorth, utvecklingsledare, näringsliv och kompetensförsörjning
E-post. mikael.nilsson.hjorth@regionvastmanland.se

Charlotta Larspers, projektledare näringsliv och kompetensförsörjning
E-post. charlotta.larspers@regionvastmanland.se

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.