2016-04-28 08:00Pressmeddelande

​LTV Innovation - enheten för nya idéer

null

Fem testprojekt, fem innovationsidéer och två innovationsprojekt. Det är det årliga målet för LTV Innovation, en ny enhet inom landstinget.

- Landstinget ska vara aktiv och drivande i samhällsutvecklingen och i den är nya innovationer en viktig del. Med LTV Innovation har landstinget fått en samlad funktion för innovationer. Här kan såväl landstingets medarbetare som företag i länet få möjlighet att utveckla sina idéer, säger landstingsrådet Hans Jansson (V).

LTV innovation omfattar främst det tidigare projekten Innovationsslussen och Testmiljö.

Testmiljön är en enhet där företag och innovatörer har möjlighet att testa och utveckla nya produkter för sjukvården under realistiska former. En produkt kan vara en vara, en tjänst eller en process.

Innovationsslussen hjälper landstingets personal som har idéer om en ny eller förbättrad produkt. Verksamheten är ett samarbete med Almi Mälardalen som har rådgivare som kan hjälpa till och utveckla idéer. Genom Almi finns också möjlighet till bidrag för marknadsundersökning, patent och prototypframtagning.

Landstingsstyrelsen godkände på onsdagen att 2 miljoner kronor får användas till den nya enheten LTV Innovation.

För mer information kontakta:

Hans Jansson, landstingsråd (V)

Om Region Västmanland

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör