2015-01-28 16:49Pressmeddelande

Ja till bildande av ambulansdirigeringsnämnd

null

Landstingsstyrelsen ställde sig på onsdagen bakom att en gemensam ambulansdirigeringsnämnd bildas den 1 mars tillsammans med Landstinget i Uppsala län. Därmed tar arbetet inför övertagandet av dirigeringen av ambulanser i egen regi ytterligare ett steg framåt.

- Genom att ta över dirigeringen i egen regi kan vi höja kvaliteten på utlarmningen av ambulanser. Det handlar bland annat om att vi ska ha medicinskt utbildad personal som tar emot larmen, säger landstingsstyrelsens ordförande Denise Norström (S).

Landstinget Västmanland kommer att vara värdlandsting för den nya gemensamma nämnden. Uppgiften blir att samordna ambulansdirigeringen i länen.

Namnet för den nya verksamheten blir Sjukvårdens Larmcentral. Landstingen kommer att ha varsin dirigeringsenhet men gemensamt system för medicinskt beslutsstöd och gemensamma utbildningar.

Inkommande larmsamtal kommer att besvaras efter principen första lediga sjuksköterska oavsett om sköterskan sitter i Västmanland eller Uppsala län.

Ambulansdirigeringen utförs i dag av SOS Alarm, avtalet går ut den 31 maj 2015.

Frågan behandlas av landstingsfullmäktige den 18 februari.

För mer information kontakta:

Denise Norström, landstingsstyrelsens ordförande (S)

Om Region Västmanland

Regionens huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt vid allvarlig händelse
Kommunikatör i beredskap
Presskontakt vid allvarlig händelse
Vid pågående allvarlig händelse utanför kontorstid. Kommunikatör i beredskap.
Eva Lindahl
Kommunikationsdirektör