2024-06-07 17:31Pressmeddelande

Ingen vårdstrejk i Västmanland – Vårdförbundet drar tillbaka strejkvarslet

Vi ser positivt på att Vårdförbundet förstått allvaret och ikväll återtagit varslet om strejk, säger Paula Johansson, förhandlingschef.

Under den senaste veckan har regionen förhandlat med Vårdförbundet i Västmanland om den strejk som fackförbundet varslat om från 11 juni. Varslet omfattade bland annat sjukvårdsrådgivningen på 1177, enheten för planerade operationer i Sala, operation och dagkirurgi i Köping och regionens personalpool.

På fredagen vid 18-tiden meddelade Vårdförbundet i Västmanland att man drar tillbaka det lagda varslet i sin helhet.

De berörda verksamheterna har gjort ett välgrundat arbete med att utifrån medicinska bedömningar beskriva konsekvenserna för patienterna. Det är positivt att vi inte längre behöver förbereda för strejk men övertidsblockaden fortsätter att vara utmanande, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Paula Johansson, förhandlingschef, 021-17 52 78

Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör, 021-17 40 40

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.