2020-09-15 07:00Pressmeddelande

Ängsö Fisk - Västmanlands kandidat till Stora Turismpriset

Ängsö Fisk - Per och Pauline Vidlund. Foto: Wictor VidlundÄngsö Fisk - Per och Pauline Vidlund. Foto: Wictor Vidlund

Västmanland Turism är stolta över att presentera Ängsö Fisk som Västmanlands kandidat till Stora Turismpriset, ett pris som årligen delas ut till aktörer som på ett innovativt och hållbart sätt bidragit till kunskapsspridning och utveckling av besöksnäringen.

Stora Turismpriset har en lång tradition av att lyfta aktörer som bidrar till en hållbar besöksnäring genom innovation och kunskapsspridning. I år delas priset ut i en något annorlunda tappning, där inte en utan alla landets kandidater koras till vinnare och goda exempel i deras arbete och utveckling under coronapandemin.

I Västmanland har allmänheten tillsammans med representanter från den regionala turismorganisationen nominerat och röstat fram Ängsö Fisk. Verksamheten har på ett innovativt sätt och med gästen i fokus utvecklat gästflödena på besöksmålet. Omställningarna har bidragit till mer effektiva arbetsprocesser och ett lovordat värdskap.

Ängsö Fisk är ett gott exempel på hur man kan anpassa en verksamhet för minskad smittspridning och samtidigt höja gästernas upplevelse. Ägarna och deras personal har gjort många förbättringar, både med kort varsel och lyckats att balansera dem med sin långsiktiga plan för verksamhetens utveckling, säger Henrik Wester, Turismchef på Västmanland Turism, Region Västmanland.

Ängsö Fisk är ett familjeföretag som sedan fem generationer driver yrkesfiske på Ängsö vid Mälaren. Verksamheten är idag ett populärt besöksmål med eget rökeri, gårdsbutik och café i kombination med en unik natur att utforska. Ängsö Fisk säljer och serverar svenskfångad fisk med hög kvalitet och erbjuder även varumärkesskyddad egenfångad fisk i mån av tillgång. Under sommaren lockar Ängsö Fisk med Fiskafruns Café tiotusentals gäster, vilket ställer höga krav på en genomtänkt logistik och ett välkomnande värdskap.

Vi är så glada och hedrade att vara Västmanlands representant till årets Stora Turismpris”, säger Pauline och Per Vidlund ägare av Ängsö Fisk. Inför säsongen ändrade vi vårt arbetssätt på alla plan och det fanns en viss oro att tappa gäster p.g.a. omställningen, men det blev tvärtom. Vi har bara fått positiva reaktioner från våra gäster, avslutar Pauline och Per Vidlund.

Stora Turismpriset

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman. Alla regionala turismorganisationer erbjuds att nominera en kandidat. I år har stiftelsen valt att inte dela ut ett pris, utan korar alla kandidater till vinnare och goda exempel i arbetet och utvecklingen av verksamheterna under coronapandemin. De nominerade får 10 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats. Alla kandidater uppmärksammas den 25 november i samband med SKR:s konferens Besöksnäring på agendan.

Mer information om stora turismpriset: länk

Kontaktpersoner:

Henrik Wester
Turismchef, Västmanland Turism. Region Västmanland
Tel. 021–481 82 54
E-post. henrik.wester@regionvastmanland.se

Pauline och Per Vidlund
Ängsö Fisk
Tel. 0171 – 44 40 40
E-post: info@angsofisk.se
Webb: www.angsofisk.se

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional hållbar utveckling. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.