2020-02-19 08:27Pressmeddelande

1071 anföranden i regionfullmäktige om 37 timmar totalt

- Det är glädjande att Region Västmanland har ett fullmäktige som präglas av debattlust. Debatten ger partierna möjlighet att visa på de ideologiska skillnader som finns, säger regionfullmäktiges ordförande Andreas Weiborn (M).

Vid regionfullmäktiges sammanträde den 18 februari presenterade han talarstatistiken för fullmäktige under 2019.

- Debatten i fullmäktige är viktig för demokratin, att företrädare för fram olika åsikter och har möjlighet att uttrycka sina åsikter öppet, säger han.

Regionfullmäktige sammanträder sex gånger per år.

Socialdemokraterna hade längst total taltid med strax över 10 timmar. Moderaterna genomförde flest anföranden; 257 stycken.

Här finns sammanställningen av antal tal och total talartid:

Parti                  Antal Tal         Total tid i timmar

S                        244                   10:00:48

M                       257                   08:36:17

V                        154                   04:40:18

C                        120                   04:08:42

KD                     125                   03:54:18

L                          89                   03:28:35

SD                       82                   02:22:45

- Det är dock viktigt att komma ihåg att talartiden och antalet anföranden endast är exempel på det viktiga och omfattande demokratiska arbete som dagligen bedrivs av de politiska partierna och dess medlemmar, avslutar Andreas Weiborn.

För mer information:

Andreas Weiborn (M), regionfullmäktiges ordförande
Telefon:  073 - 73 23 908

Ämnen: Politik

Om Region Västmanland

Region Västmanlands huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik, regional utveckling samt miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Presskontakt dagtid
Vardagar kl 08 - 16:30.