2022-02-17 13:30Pressmeddelande

Toyota och Hyundai först på plats på Service Park

Service Park öppnades 12.00 på torsdagen. Service Park öppnades 12.00 på torsdagen.

En vecka kvar till invigningen av Rally Sweden. Under torsdagen öppnades Service Park på Nolia i Umeå där Toyota och Hyundai var först på plats.

Vid 12-tiden i dag rullade Toyota och Hyundai in med sina första långtradare till Service Park i Umeå. Under torsdagskvällen väntas det tredje WRC-teamet, M-sport, anlända. Totalt handlar det om cirka 25 långtradare fyllda med material för världens tre bästa rallyteam, där förare som Ott Tänak, Elfyn Evans, Oliver Solberg, Thierry Neuville och Kalle Rovanperä ska få bästa tänkbara service under nästa vecka.
Nu väntar ett hektiskt arbete för teamen att bygga upp de moduler som ska utgöra teamens högkvarter, inklusive egen catering, under Rally Sweden.
Adam Magnusson är Service Park Manager och vet vad som väntar då han har 20 års erfarenhet av jobb inom Rally Sweden.
- De kommer att jobba från tidig kväll till midnatt fram till måndag, tisdag för att bygga ihop modulerna. Toyota och M-Sport har 10-15 personer per team som jobbar med detta och Hyundai, som har ett nytt koncept, är runt 20-30, berättar han.
Övriga team (bland annat Toksport med norske Andreas Mikkelsen) och deltagare börjar anlända på måndag.
Rally Sweden har hela parkeringen på Noliaområdet till sitt förfogande. M-Sport och juniorklassen JWRC kommer att husera i 7-mannafotbollshallen på Nolia. Bandyplanen på området kommer att snöbeläggas och blir serviceplats för bilarna i Rally Sweden Historic.
Som ett led i Rally Swedens hållbarhetsarbete driftas ungefär 90 procent av Service Park på fast el.
- Toyota har egna elgeneratorer som drivs på biobränsle, säger Adam Magnusson.

Om Rally Sweden

Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt. Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 100 000 åskådare under fyra dagar och närmare 120 miljoner tv-tittare runt hela världen! Tävlingarna avgörs för första gången i år i Umeå i Västerbotten. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Rally Sweden är känt som en vinterfestival, där publiken kommer förare, bilar och tävlingarna riktigt nära – Closer to Rally.

VD Svenska Rallyt AB
Anna Nordkvist