2022-03-18 12:16Pressmeddelande

Rekordsiffror för Rally Sweden

Rally Sweden blev en succé även tv-mässigt både i linjär tv och på SVT Play. Rally Sweden blev en succé även tv-mässigt både i linjär tv och på SVT Play.

Rally Sweden i Umeå 2022 blev en succé. Lika glädjande var SVT:s tittarsiffror med en tittarandel på hela 20% av alla Sveriges tv-tittare.
–  Vi får återigen svart på vitt på hur oerhört starkt intresset är för Rally Sweden. Årets siffror kan vara de bästa vi nånsin haft med tanke på förutsättningarna och medielandskapets utveckling de senaste åren, konstaterar Glenn Olsson, vd för Rally Sweden.

Rally Swedens flytt till Umeå kantades av utmaningar, inte minst med covid-19-restriktionerna som upphörde endast två veckor innan rallyfesten.

Trots det går det inte att beskriva tävlingen som något annat än dundersuccé. Alla yttre faktorer ramade in säsongens andra WRC-deltävling med bra väder, fina vintervägar och inte minst att Umeå som värdstad uppfyllde alla tänkbara kriterier när världens bästa rallyförare fick uppleva ett snörally av bästa format.

Nu står det också klart att tävlingen även blev en succé tv-mässigt. Toppnoteringar är en räckvidd på 417 000 tittare på söndagens morgonsändning och 405 000 tittare på lördagens kvällssändning, vilket överträffar SVT:s egna förväntningar.

–  I en tid då allt färre ser på linjär tv ökar tittarsiffrorna för Rally Sweden och det trots att årets tävling hamnade i skuggan av Ukrainakriget. Räckvidden nådde över 400 000 och tittarandelen 20 procent, vilket innebär att en femtedel av alla som tittade på tv vid den tidpunkten valde att se sändningen från rallyt. Det imponerar, säger SVT Sports projektledare, Ulf Nilsson och tillägger;

–  Playsiffrorna var minst lika roliga. De mer än fördubblades jämfört med 2020. Vi hade över 530 000 starter. Det här överträffar våra förväntningar.

Trots att tävlingen tvingades ställa in 2021 på grund av Corona-pandemin visade årets tittarsiffror att intresset inte svalnat bland rallyentusiasterna i Sverige.

– Synligheten Rally Sweden får via SVT rakt in till svenska folket skapar grundförutsättningarna för alla våra svenska förares rallysatsningar och ger fantastiskt bra payback på våra egna samarbetspartners investeringar, vi vill tacka SVT för ett otroligt bra arbete under lång tid, avslutar Glenn OIsson.

Om ni missat några sändningar från Rally Sweden 2022 kan ni finna dessa via SVT Play: https://www.svtplay.se/motorsport-svenska-rallyt

Rally Swedens globala tv-siffror är ännu inte sammanställda.

Här finns fria bilder för media att använda: https://rallysweden.com/media/fria-bilder/

Om Rally Sweden

Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt. Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 100 000 åskådare under fyra dagar och närmare 120 miljoner tv-tittare runt hela världen! Tävlingarna avgörs för första gången i år i Umeå i Västerbotten. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Rally Sweden är känt som en vinterfestival, där publiken kommer förare, bilar och tävlingarna riktigt nära – Closer to Rally.

VD Svenska Rallyt AB
Anna Nordkvist