2023-02-06 12:46Pressmeddelande

Rally Swedens banchef Roland "Mikro" Åström har avlidit

Läns- och motorsportprofilen samt Rally Swedens banchef Roland "Mikro" Åström har gått bort. Läns- och motorsportprofilen samt Rally Swedens banchef Roland "Mikro" Åström har gått bort.

Under dagen kom det tragiska beskedet att rallyprofilen Roland ”Mikro” Åström har gått bort. ”Mikro” har de senaste åren haft en stor roll som banchef i Rally Sweden .

– Vi har nåtts av beskedet att Rally Swedens banchef Roland “Mikro” Åström har avlidit. "Mikro" var en oerhört uppskattad och omtyckt kollega som med sina nästan 50 år inom bilsporten hade koll på varenda skogsväg runt hela Västerbotten. Alla våra tankar är med hans närstående, säger Anna Nordkvist, vd på Rally Sweden AB.

– Vi delar våra kondoleanser med arrangörerna av Rally Sweden i denna svåra tid. De har vårt fulla stöd och vet att vi kommer att göra allt vi kan för att garantera att veckans rally går smidigt, säger Simon Larkin, Senior Director Events på WRC Promoter.

Familjen önskar om förståelse för att få sörja Roland i lugn och ro och undanber media att kontakta dem.

Rally Sweden avgörs i Umeå 9-12 februari.

ENGLISH VERSION;

Rally Sweden route manager Roland "Mikro" Åström has left us

Rally Sweden mourn passing of Roland "Mikro" Åström.
Rally Sweden organizers learned on Monday of the tragic news that rally personality Roland "Mikro" Åström has passed away. "Mikro" has had a significant role in the Swedish round of the FIA World Rally Championship in recent years as route manager.

- We have received the news that Rally Sweden's route manager Roland "Mikro" Åström, has passed away. "Mikro" was an extremely valued and well-liked colleague who, after almost 50 years in motorsport, knew every forest road around Västerbotten. All our thoughts are with his relatives, says Anna Nordkvist, CEO of Rally Sweden AB.

- We share our condolences with the organizers of Rally Sweden in this difficult time. They have our full support and know we will do everything we can to guarantee the smooth running of this week’s rally, says Simon Larkin, Senior Director of Events at WRC Promoter.

The family wishes for understanding to mourn Roland in peace and asks the media not to contact them.

Rally Sweden will take place in Umeå from 9-12 February.

Om Rally Sweden

Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt. Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 100 000 åskådare under fyra dagar och närmare 120 miljoner tv-tittare runt hela världen! Tävlingarna avgörs för första gången i år i Umeå i Västerbotten. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Rally Sweden är känt som en vinterfestival, där publiken kommer förare, bilar och tävlingarna riktigt nära – Closer to Rally.

Senior Press officier
Patrick Johansson Styffe