2022-02-16 11:56Nyheter

Föreningslivets engagemang är livsnerven för Rally Sweden

Cathrine Anderholdt (infälld), engagerad i Stärkesmarks byaförening, står med öppnar armar när Rally Sweden landar i trakterna. Cathrine Anderholdt (infälld), engagerad i Stärkesmarks byaförening, står med öppnar armar när Rally Sweden landar i trakterna.

Klubbar, byaföreningar och intresseorganisationer är hela livsnerven för att Rally Sweden ska kunna genomföras.
När rallyvärlden landar i Umeå kommer inte föreningslivet gå lottlöst.
Många klubbar och organisationer kommer få möjlighet att stärka ekonomin och uppfylla sina drömmar.

- För oss är det här arrangemanget som en skänk från ovan som onekligen kommer i grevens tid, säger Cathrine Anderholdt, engagerad i Stärkesmarks byaförening.

Den lilla byn Stärkesmark i Vännäs kommun, med ett 50-tal bofasta invånare och vackert beläget vid Stärkesmarkssjön står redo med öppnar armar för att ta emot världens bästa rallyförare i närmiljön.

Byn, drygt fyra mils bilväg från Umeå och fem kilometers avfartsväg från E12:an, är inte helt obekant med att engagera sig i rallysporten. Genom årens lopp har byaföreningen varit delaktiga i lokala tävlingar och benämner sig gärna med epitetet “rallybyn”. Nu blir det något helt annat, något betydligt större än de upplevt tidigare, i omgivningarna runt den lilla jordbruksbebyggelsen.

Plötsligt är hela världens blickar riktade mot området. En stor kontrast mot pandemin som skärmat av och drabbat världen hårt i alla avseenden, även Stärkesmark.

- Vi har genom åren finansierat vår byastuga med att anordna en populär musikfestival. Av naturliga orsaker har vi inte kunna genomföra den på grund av covid-19. Nu får vi en gyllene möjlighet att samlas i byn, kavla upp armarna tillsammans och kunna fylla på likviditeten i föreningen, berättar Anderholdt.

Att bidra och arbeta under Rally Sweden var ett självklart val för medlemmarna och allt för att i slutändan kunna uppfylla ett tydligt slutmål.

- Byastugan är en viktig knytpunkt i byn och som med alla fastigheter krävs underhåll och pengar för att täcka de löpande driftskostnaderna. Vi räknar med att vår gemensamma insats under rally helgen ska kunna finansiera så vi kan bygga nytt våtutrymme med duschmöjligheter. Utan rallyts ankomst hade det inte varit möjligt för oss, säger Anderholdt som hoppas på intäkter runt 10 000-15 000 kronor.

Rally Sweden samarbetar tätt med SISU Västerbotten med Lisbeth Olofsson som koordinator för att samordna arbetsinsatserna på de 19 specialsträckorna i Umeå med omnejd. Ett 70-tal idrottsföreningar kommer få möjlighet att dela på intäkterna.

Svenska Rallyt är helt beroende av föreningsengagemanget för att överhuvudtaget kunna bedrivas på ett driftsäkert sätt, så det blir en win-win-affär för båda parter. Svenska Rallyts grundfundament som gjorde tävlingen framgångsrik i Värmland under decennier var, och är alltjämt, den ödmjuka förståelsen och betydelsen av det ideella engagemanget.

Rally Sweden genererade mellan cirka tre till fyra miljoner kronor årligen till föreningsidrotten i Värmland och var under flera år de största sponsorerna till många klubbar i trakten.

Nu handlar det om att bygga Umeås arrangemang lika stort, viktigt och betydelsefullt som det varit i Karlstad-regionen med omnejd.

Niclas Bromark, Länsidrottschef på Västerbottens Idrottsförbund, applåderar Rally Swedens breda håv för att fånga upp så många föreningar och organisationer som möjligt.

- Rally Sweden innebär en helt unik möjlighet för det breda föreningslivet och kommer som en skänk från ovan efter två år med corona. De föreningar som är på tå har nu möjlighet att skapa en schysst intäkt genom att jobba hårt i fyra dagar. Det här blir ju Umeås “eget”  Vasalopp. Det är så positivt att Rally Sweden vill vara lokala på riktigt och vill engagera så många olika föreningar. Jag gillar verkligen det och det är också ett smart sätt att skapa engagemang och förankra arrangemanget runt om i Umeåregionen, säger han.

Om Rally Sweden

Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt. Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 100 000 åskådare under fyra dagar och närmare 120 miljoner tv-tittare runt hela världen! Tävlingarna avgörs för första gången i år i Umeå i Västerbotten. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Rally Sweden är känt som en vinterfestival, där publiken kommer förare, bilar och tävlingarna riktigt nära – Closer to Rally.

VD Svenska Rallyt AB
Anna Nordkvist