2023-09-26 07:09Pressmeddelande

Myresjöhus har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare

småhus

Enligt en nyligen publicerad undersökning genomförd av marknadsanalysföretaget Prognoscentret är Myresjöhus den småhustillverkare med starkast varumärke bland allmänheten.

I juni 2023 svarade 1907 personer ur allmänheten samt 693 personer som köpt hus under det senaste året på frågor om 16 olika varumärken på småhusmarknaden. Det är fem varumärken som stabilt ligger i toppen av mätningen, där Myresjöhus är starkast. När frågan ställdes till gruppen husköpare, som alltså i närtid utvärderat och anlitat olika småhusföretag, placerar sig Myresjöhus och Fiskarhedenvillan i topp.

- Det känns fantastiskt att återigen konstatera att Myresjöhus är det starkaste varumärket. Utöver ett utbud med fantastiska hus som passar en bred målgrupp har vi starka ambassadörer av nöjda kunder som gärna delar med sig av sin resa till drömhuset på olika sätt. Kombinerat med nästintill 100 år av trygghet, särskilt i dessa tider, är det en bra grund att fortsätta bygga vidare vårt stabila varumärke, säger Joakim Henriksson, vd på OBOS Sverige, där Myresjöhus ingår.

Småhusföretagen med starkast varumärken. Siffrorna anger företagens Brand equity-värden

- Småhusmarknaden har det verkligt tufft just nu och försäljningen går trögt i det ansträngda ekonomiska läget. Undersökningen visar att det är minst lika många med planer och drömmar om att bygga ett nytt hus som tidigare, även om planerna skjuts på framtiden i den osäkerhet som råder. Vi vet att starka varumärken tenderar till att återhämta sig snabbare efter tuffa tider, säger Magnus Olsson marknadsanalytiker med ansvar för Prognoscentrets varumärkesmätningar.

Undersökningen visar också att kunderna i högre grad fattar mer rationella beslut nu än i goda tider, även om många fortsatt ser husköpet som förverkligandet av en dröm. Aspekter som låga driftskostnader och ett initialt underhållsfritt hus ökar i vikt som argument för att bygga ett nytt hus i stället för att köpa ett begagnat.

Om varumärkesmätningen
Varumärkesmätningen för småhusbranschen är en årlig mätning som lanserades i juni 2021 och omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare. Resultatet från årets mätning baseras från 1907 personer ur allmänheten och 693 svar från personer som byggt hus under det senaste året. Undersökningen omfattar en kartläggning av varumärkeskännedom och styrka (Brand Equity) samt varumärkenas positionering. I tillägg inkluderas marknadsandelar och medieinvesteringar.

Brand Equity är ett mått på ett varumärkes styrka som omfattar fyra perspektiv: (1) Hur väl människor känner till varumärket och (2) kan associera varumärket med olika egenskaper, (3) vilken kvalitet varumärket anses ha och (4) sannolikheten att välja varumärket vid ett köp.

Om Prognoscentret

Prognoscentret erbjuder som oberoende marknadsanalysföretag strategiska och operativa beslutsunderlag till aktörer i den nordiska bygg- och anläggningsbranschen. Bland våra kunder finns bostadsutvecklare, småhustillverkare, producenter, entreprenörer samt banker och konsultföretag. Vi representerar Sverige och Norge i analysnätverket Euroconstruct® och kan därför erbjuda prognoser och analyser om de europeiska bygg- och anläggningsmarknaderna. Sedan mars 2023 ingår vi i börsnoterade Byggfakta Group.

Magnus Olsson
Marknadsanalytiker