2020-10-22 10:32Pressmeddelande

Kundnöjdheten bland bostadsköpare på rekordhög nivå

Hjärta med

Sveriges bostadsköpare är mycket nöjda. Det visar Prognoscentrets undersökning bland köpare av projektbyggda bostäder. Värdet på 76 är det högsta någonsin på branschnivå och pekar mot att branschen när man summerar året kommer att ha satt ett nytt rekord.

Prognoscentret mäter löpande kundnöjdhet (NKI) bland köpare av projektbyggda bostäder. Hittills har över 6 500 svar samlats in under 2020. Resultatet visar att nöjdheten i branschen är högre än någonsin och att bostadsköpare i allmänhet är mycket nöjda med sin köpupplevelse.

- Det är också roligt att så många företag presterar bra. Fler företag än någonsin har ett NKI-värde som innebär att kunderna är mycket nöjda. Redan nu kan vi se att många företag kommer att blanda sig i matchen om vem som har de nöjdaste kunderna 2020, säger Erika Knutsson, produktchef NKI, Prognoscentret.

Den 11 februari 2021 presenterar Prognoscentret resultatet av NKI-mätningarna bland köpare av såväl projektbyggda bostäder som styckebyggda småhus vid ett streamat webinarium. Anmälan till seminariet kommer att öppna den 7 december, men en intresseanmälan kan göras redan nu till event@prognoscentret.se.

Om Prognoscentret

Prognoscentret erbjuder som oberoende marknadsanalysföretag strategiska, taktiska och operativa beslutsunderlag till aktörer inom den nordiska byggbranschen. Företaget har idag flertalet av marknadens ledande aktörer som kunder. Med varierande analyser och undersökningsmetoder tillgodoses behov och önskemål inom såväl producent- och entreprenadled som inom handel, bank och consulting. Prognoscentret är Sveriges och Norges representanter i Euroconstruct® och har därigenom en unik tillgång till information om motsvarande marknader i hela Europa.

Erika Knutsson
Marknads- och utvecklingschef