2021-10-20 11:35Pressemelding

Polarn O. Pyret utvider sortimentet sitt av Second Hand klær i butikk – nå også babytøy

Et drøyt ett og et halvt år har gått siden Polarn O. Pyret lanserte PO.P Second Hand i alle butikkene sine i Norden. Først ut var yttertøy, og i løpet av høsten har jeans og ull blitt lagt til på tjenesten. Suksessen er et faktum – derfor har man nå besluttet å også legge til babytøy.

Minst tre barn i hvert plagg

Forskningsstudier viser at både klimaavtrykk og vannforbruk minsker betydelig om man øker den praktiske livslengden på et klesplagg. Derfor fortsetter Polarn O. Pyret å arbeide mot målet sitt med tre barn i hvert plagg. I dag arves 63% av yttertøyet til Polarn O. Pyret videre til tre barn og det langsiktige målet er at dette også skal gjelde øvrige kleskategorier.

-Jorden klarer ikke vår tids konsum og som en del av klesindustrien må vi derfor produsere færre plagg. For å bidra til et sunnere forbrukermønster gikk vi i år ut og ga et løfte om å minske mengden nyheter vi produserer. Det innebærer at antallet nye artikler per år blir færre, men også at vi fokuserer på plagg som kan leve lengre ved å arves og selges videre, sier Johan Munck, VD i Polarn O. Pyret.

Babytøy på plass i sortimentet

Polarn O. Pyret har lenge ligget på topp i bruktsalg på en rekke markedsplasser og har siden 2010 også tilbudt dette på sine egne hjemmesider. I februar 2020 ble Second Hand salg av yttertøy lansert i alle nordiske butikker. Det innebærer at kunder kan levere inn brukt yttertøy mot en direkte erstatning som kan brukes på nye eller brukte plagg i butikk.  Konseptet er en suksess og antallet innlevert plagg, og nye eiere, fortsetter å øke. En undersøkelse gjort blant Polarn O. Pyrets medlemmer viste stor kundetilfredshet, derimot var det etterspørsel av flere kategorier. Derfor ekspanderes nå tjenesten til å også omfatte babytøy i størrelse 44- 80.

-Babytøy har en tendens til å bli brukt mindre enn man tror. Barna vokser fort og fra en uke til en annen kan de ha vokst en hel størrelse. Noen klesplagg får kanskje en affeksjonsverdi, men det beste for miljøet er å la plaggene arves videre av et søsken, en kompis, eller en nabo sier Johan Munck.

Ansvaret for å minske klesindustriens miljøpåvirkning

Klesindustrien er blant den mest forurensende i verden, og det er fremfor alt produksjonen som er den store utfordringen. Et plagg som får et langt liv, minsker behovet for å kjøpe nye klær over tid. Det betyr mindre CO2-utslipp, avfall og bruk av naturressurser. Polarn O. Pyret ser det som sitt ansvar å produsere klær av best mulig kvalitet, som holder lenge og kan brukes av flere barn. Og dessuten tilby muligheten for Second Hand-handel i butikkene er et stort og viktig steg mot en mer bærekraftig industri.

Fra og med den 19/10 kan man levere inn og kjøpe brukt babytøy i størrelse 44 – 80 i alle Polan O. Pyrets nordiske butikker. Les mer om tjenesten på https://www.polarnopyret.no/pop-cares/langt-liv/pop-second-hand

*Polarn O. Pyrets kundeundersøkelse 2021

Om Polarn O. Pyret Norge

Polarn O Pyret startet i 1976 for å lage klær som lar barn være barn. I dag har vi vært i bransjen i over 40 år og er det ledende kvalitetsvaremerket for barn i Norge, og selges i flere markeder over hele verden. Vi lager klær som tåler å elskes, vaskes og slites. Og som til slutt kan arves videre av neste barn, og neste. Vi kaller det design som holder. For mer informasjon besøk www.polarnopyret.no