2024-01-12 10:45Pressmeddelande

Påhlmans Handelsinstitut tilldelas YH-utbildningen Paralegal!

Kvinna som arbetar med juridikKvinna som arbetar och pratar med två kollegor

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har idag den 11  januari 2024 beviljat Påhlmans Handelsinstitut att starta YH-utbildningen Paralegal.

Påhlmans Handelsinstitut
 har återigen blivit tilldelade möjligheten att starta YH-utbildningen Paralegal, för 17:e året i rad! Ett imponerande och kontinuerligt erkännande av institutets kompetens och kvalitet.

–Det är fantastiskt att se hur efterfrågan på utbildade paralegals fortsätter att växa år efter år. Att Påhlmans Handelsinstitut kan erbjuda en paralegalutbildning av mycket hög kvalitet är en tydlig indikation på deras framstående arbete, säger Jennie Ek, ordförande i ledningsgruppen för Paralegal och representant från Rättsmedicinalverket.

Paralegalutbildningen, som Påhlmans Handelsinstitut framgångsrikt bedrivit sedan 2006, är en efterfrågad yrkesroll. Paralegals behöver ha hög administrativ och juridisk kompetens. Deras arbetsuppgifter varierar beroende på om de arbetar på en advokatbyrå, domstol, företags juridiska avdelning eller en myndighet.

–Det är en spännande tid för alla blivande paralegals som kommer att få möjlighet att fördjupa sig i juridikens värld och göra en positiv inverkan i yrket, säger Daniel Lindsjöö, verksamhetschef för Påhlmans Handelsinstitut.

I ledningsgruppen för Paralegal finns representanter från näringslivet med bred och gedigen erfarenhet av yrkesrollen. Kammarrätten, Scandinavian Trust, Prio advokater, Roschier advokatbyrå och Deloitte Legal är bara några av alla de personer som tagit fram
YH-utbildningen och försett den med innehåll som är relevant för arbetsmarknaden.

Utbildningen är planerad att starta i augusti 2024 och ansökan öppnar 15 januari och stänger den 15 april.

Mer info finns via länken: https://www.phi.se/utbildningar/yh-utbildningar/paralegal-utbildning/

Om Påhlmans Handelsinstitut

Sedan 1881 har vi på Påhlmans Handelsinstitut hjälpt över 300 000 personer att komma vidare i sina karriärer – dvs att hitta ett nytt jobb, kvalificera sig för en ny tjänst eller avancera på sin nuvarande arbetsplats. Vi anordnar YH-utbildningar och erbjuder certifieringsutbildningar samt kurser inom ekonomi, juridik, HR, och lön.

Påhlmans Handelsinstitut