2020-04-20 09:18Pressmeddelande

Påhlmans Handelsinstitut startar YH-utbildning på fler orter

Påhlmans Handelsinstitut och Medborgarskolan startar YH-utbildningar i Helsingborg och Karlstad.Påhlmans Handelsinstitut och Medborgarskolan startar YH-utbildningar i Helsingborg och Karlstad.

Påhlmans Handelsinstitut – som är en del av Medborgarskolan – har fått förtroendet av Myndigheten för yrkeshögskolan att öppna fler satellitorter för två beviljade YH-utbildningar med start redan i höst. Kvalificerad Lönekonsult – digitala systemlösningar startar i Karlstad och Entreprenadupphandlare – bygg och mark startar i Helsingborg. På båda orterna är utbildningarna förlagda till Medborgarskolans lokaler.

”Det är mycket glädjande att vi nu får förtroendet att utveckla våra satellitutbildningar inom YH”, säger Peter Isaksson, chef för YH-verksamheten inom Påhlmans Handelsinstitut och Medborgarskolan Stockholmsregionen.

Ett första steg i utvecklingen av satellitutbildning togs när YH-utbildningen "Entreprenadupphandlare – bygg och mark" startade på YH-center i Eskilstuna i augusti 2019 med Stockholm som satellitort. Det innebär att studerande kan följa undervisningen i Eskilstuna via satellit, vilket har fungerat mycket väl.

”Genom Medborgarskolans och Påhlmans Handelsinstituts gemensamma satsning blir det nu möjligt för människor i Helsingborg och Karlstad med omnejd att söka till utbildningar som ger den kvalificerade kompetens arbetsmarknaden och branscherna kräver. Det är vi mycket glada över!” säger Medborgarskolans regionchefer Helene Gustavsson (Region Syd) och Marcus Andersson (Region Värmland och Örebro).

De nya satellitutbildningarna startar 24 augusti och sista ansökningsdag är 17 maj: Entreprenadupphandlare – bygg och mark i Medborgarskolans lokaler i Helsingborg; Kvalificerad Lönekonsult – digitala systemlösningar i Medborgarskolans lokaler i Karlstad.

Påhlmans Handelsinstitut anordnar studiemedelsberättigande YH-utbildningar (yrkeshögskoleutbildning) på heltid. YH-utbildning är en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teori med praktik och som genomförs i nära samarbete med arbetslivet. Tillstånd att bedriva YH-utbildning meddelas varje år av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH).

Huvudman för Påhlmans Handelsinstitut är Medborgarskolan som vid sidan av folkbildningsverksamhet bedriver en omfattande skol- och utbildningsverksamhet under de egna varumärkena Påhlmans Handelsinstitut / Påhlmans Gymnasium, Stockholms Tillskärarakademi, Malmö Tillskärarakademi och Kulturama.

Påhlmans Handelsinstitut YH
Peter Isaksson, chef YH-verksamheten
peter.isaksson@phi.se

Medborgarskolan Värmlands och Örebro län YH

Christina Jarnemo, verksamhetschef Uppdrag
christina.jarnemo@medborgarskolan.se

Medborgarskolan Syd YH
Pia Löfberg
pia.lofberg@medborgarskolan.se; skane@medborgarskolan.se
076-496 45 87 (mobil); 075-241 68 50 (växel)

Om Påhlmans Handelsinstitut

Sedan 1881 har vi på Påhlmans Handelsinstitut hjälpt över 300 000 personer att komma vidare i sina karriärer, dvs att hitta ett nytt jobb, kvalificera sig för en ny tjänst eller avancera på sin nuvarande arbetsplats. De allra flesta av våra studenter har valt att läsa någon av våra studiemedelsberättigande och yrkesinriktade heltidsutbildningar inom ekonomi, handel, juridik och kommunikation. Men vi anordnar även kurser inom ekonomi, juridik, kommunikation, HR och språk, samt företagsanpassade skräddarsydda utbildningar. Yrkesinriktade utbildningar har kännetecknat Påhlmans Handelsinstitut ända sedan starten år 1881. Redan från början var utbildningarna nära knutna till verkligheten och med lärare från näringslivet. Genom åren har Påhlmans Handelsinstitut fortsatt i samma anda. I ett nära samarbete med näringslivet, myndigheter, organisationer och privatpersoner, levererar vi i dag både hel- och deltidsutbildningar av hög kvalité. Våra utbildningar är alltjämt inriktade på handelsämnen som ekonomi, juridik, språk och kommunikation.