2019-01-29 17:19Pressmeddelande

Påhlmans Handelsinstitut beviljas nya YH-utbildningar inom ekonomi och upphandling

I dag fick Påhlmans Handelsinstitut besked om att Myndigheteten för yrkeshögskolan har beviljat utbildningsstarter för två nya utbildningar: Entreprenadupphandlare – bygg och mark och Lönekonsult – digitala systemlösningar.

Påhlmans Handelsinstitut bedriver sedan flera år utbildningen Kvalificerad Lönekonsult. Den nya utbildningen Entreprenadupphandlare – bygg och mark är framtagen i nära samarbete med kommuner i Mälardalen vilket visar på vikten av samarbete mellan olika aktörer inom näringsliv, kommun och utbildningsanordnare för att säkerställa framtidens kompetensförsörjning.

– Det är väldigt glädjande att vi får fortsatt förtroende att utbilda kvalificerade lönekonsulter och det är också väldigt spännande att nu få möjligheten att starta upp en helt ny YH-utbildning, Entreprenadupphandlare, i Eskilstuna. Rekryteringsbehovet inom offentlig upphandling är omfattande och särskilt stort inom entreprenadupphandling, säger Hans Sundström, verksamhetsutvecklare YH och utbildningsledare på Påhlmans Handelsinstitut.

Sedan tidigare har Påhlmans Handelsinstitut även beviljats extra utbildningsstarter av utbildningen Paralegal:

– Att vi tilldelats en extra utbildningsstart visar på arbetsmarknadens växande behov av yrkesrollen, men även att vår utbildning har rätt näringslivsförankring. Vi har i över tio år kompetensförsörjt såväl juristbyråer, advokatkontor som rättsväsendet med kvalificerad arbetskraft, berättar Peter Isaksson, verksamhetsutvecklare YH på Påhlmans Handelsinstitut.

Hans Sundström
Mail: hans.sundstrom@phi.se

Peter Isaksson
Mail: peter.isaksson@phi.se
Mobil: 076-328 84 51

Om Påhlmans Handelsinstitut

Påhlmans Handelsinstitut anordnar studiemedelsberättigande YH-utbildningar (yrkeshögskoleutbildning) på heltid. Utbildningarna är framtagna i samarbete med företrädare för respektive bransch. Huvudman för Påhlmans Handelsinstitut är Medborgarskolan Stockholmsregionen.

Om Påhlmans Handelsinstitut

Sedan 1881 har vi på Påhlmans Handelsinstitut hjälpt över 300 000 personer att komma vidare i sina karriärer, dvs att hitta ett nytt jobb, kvalificera sig för en ny tjänst eller avancera på sin nuvarande arbetsplats. De allra flesta av våra studenter har valt att läsa någon av våra studiemedelsberättigande och yrkesinriktade heltidsutbildningar inom ekonomi, handel, juridik och kommunikation. Men vi anordnar även kurser inom ekonomi, juridik, kommunikation, HR och språk, samt företagsanpassade skräddarsydda utbildningar. Yrkesinriktade utbildningar har kännetecknat Påhlmans Handelsinstitut ända sedan starten år 1881. Redan från början var utbildningarna nära knutna till verkligheten och med lärare från näringslivet. Genom åren har Påhlmans Handelsinstitut fortsatt i samma anda. I ett nära samarbete med näringslivet, myndigheter, organisationer och privatpersoner, levererar vi i dag både hel- och deltidsutbildningar av hög kvalité. Våra utbildningar är alltjämt inriktade på handelsämnen som ekonomi, juridik, språk och kommunikation.

Påhlmans Handelsinstitut