2019-09-05 07:25Pressmeddelande

Umeå laddar för Norrlands största streetdansbattle

null

Sedan starten 2015 har URBAN NORTH på Norrlandsoperan utvecklats till att bli ett betydelsefullt nav för hiphop- och streetdanskulturen. URBAN NORTH firar sitt femte år, med återvändande battledeltagare, heta svenska och internationella artister, en ny tävlingskategori och fri entré till Norrlands största dansbattle!

URBAN NORTH pågår 14-15 september
Norrlandsoperan i Umeå fylls med dansare från hela landet, nybörjare och proffs, som tävlar i olika kategorier som All Style Battle Rookie and Pro, Showcase Competition och nya tävlingskategorin för i år, Breaking.

Juryn består av professionella streetdansare, fyra heta namn inom den urbana dansscenen: Marie Poppins (FR/US), Anna-Karin,"AK47" Åberg (SE), Jussi "Focus" Sirviö (FI) och Anna "Groovy" Jeppesen (DK).
Under lördagskvällens mäktiga scenshow Saturday Night Show, medverkar både nationella som internationella artister, och kvällen avslutas med jam och hiphop-klubb på Elektra.

Etablerad streetdansscen på Norrlandsoperan
– Hiphop och urban dans är en viktig del av ungdomskulturen. All samtida dans är välkommen hos oss och att vi då också driver URBAN NORTH, känns som en självklarhet för Norrlandsoperan, säger Birgit Berndt, konstnärlig ledare och chef på dansavdelningen på Norrlandsoperan. Vårt hus är en av Sveriges ledande dansscener, vi ska vara tillgängliga för dansare i den här genren och ge dem en chans att växa. Det kan jag stolt säga att vi lyckats med här, avslutar hon.

Hiphop-kulturen är redan starkt etablerad i Umeå genom musiken, men med URBAN NORTH har nu även streetdans-kulturen sin självklara och naturliga plats. På några år har battlescenen etablerats även i norra Sverige, vilket uppskattas – inte minst av människor i branschen:

– Mycket av dans- och battlescenen huserar i de södra delarna av Sverige, och både jag och många andra har saknat ett ordentligt sammanhang här uppe, säger en av Sveriges intressantaste hiphop-artister Broder John, (Johan Bäckström) från Umeå. Dans ska vara tillgängligt för alla var man än kommer ifrån och att Urban North bygger en sån plattform i Umeå är ett jätteviktigt inslag i den processen, fortsätter han.

Broder John är en av huvudakterna i Saturday Night Show tillsammans med rapparen Beri.

Världsturné med stopp i Umeå
En annan highlight i Saturday Night Show är världsartisterna i danstrion Femme Fatale från Los Angeles, som gör ett stopp i Umeå under sin pågående världsturné. Dansarna Marie Poppins, Lily Frias och Dassy Lee har arbetat med bland andra Madonna, Calvin Harris, Justin Bieber och Cirque du Soleil samt medverkat i So You Think You Can Dance och America’s Best Dance Crew.

TIPS: Femme Fatale dyker upp på Rådhustorget i Umeå 12 september kl 12.00.
Gruppen finns tillgängliga för intervjuer kl 13 samma dag.

Femme Fatale och danska Anna Jeppesen håller workshops i Skellefteå och Umeå 12-15 september:
Skellefteå12 sep Lilly FriasDassy Lee
Umeå: 12 sep Marie Poppins, 15 sep separata workshops med Anna Jeppesen, Danmark, och hela Femme Fatale

Tävlingarna inkl finalen har fri entré. Biljett behövs till Saturday Night Show

---------------

För mer information kontakta dansproducent Minna Lindahl, minna.lindahl@norrlandsoperan.se eller
Linda Wiklund, linda.wiklund@norrlandsoperan.se.

För recensionsbiljetter och intervjuer, kontakta malin.lindberg@norrlandsoperan.se

---------------

Läs mer: https://norrlandsoperan.se

Norrlandsoperan grundades 1974 och är ett scenkonsthus i Umeå som rymmer egen symfoniorkester,
opera, dans, musik och konst samt egna verkstäder och ateljéer. I verksamheten
ingår URBAN NORTH samt turnéer och samarbeten på olika håll i regionen, nationellt och internationellt.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974. Under åren har vi utvecklats från en regional operaensemble till ett scenkonsthus med regionalt uppdrag och mycket bred verksamhet. I Norrlandsoperan ingår symfoniorkestern och avdelningar för opera, dans, musik samt Vita kuben, vårt rum för samtida konst. Vi har egna tillverkande verkstäder och ateljéer samt ett eget biljettkontor.

Britta Amft
Producent operaavdelningen