Pressmaterial

Cabraqimera – Catarina Miranda

I den fartfyllda föreställningen Cabraqimera, koreograferad av den portugisiske koreografen Catarina Miranda, utmanar fyra dansare både vår fysiska och teknologiska samtid med rullskridskor, neonljus och specialeffekter som verktyg. –––––––– Medverkande: Konstnärlig ledning: Catarina Miranda, Performance och koreografiska medskapare: Duarte Valadares, Francisca Pinto, Lewis Seivwright, Madalena Brandão Pereira, Ljusdesign/ljusteknik: Letícia Skrycky, Ljudkomposition: Lechuga Zafiro, Ljuddesign/ljudteknik: José Arantes, Kostym: Simão Bolívar, Dramaturgiskt stöd: Cristina Planas Leitão (TMP), Producent: Vanda Cerejo, Produktion: Materiais Diversos, Samproduktion: Materiais Diversos (Lisboa/PT), SOOPA (Porto/PT); TMP (Porto/PT); Walk&Talk (Açores/ PT); CND Centre Nacional de la Danse (Paris, Frankrike), ICI-CCN Montpellier – Occitanie (som en del av Life Long Burning-projektet som stöds av Europeiska kommissionen – Montpellier / Frankrike). Projektet finansieras av: DGArtes/portugisiska regeringen och av 5 Sentidos portugisiska kulturnätverk (C.C. Vila Flor, TAGV, T.M.Guarda, Cine-Teatro Louletano, Teatro Micaelense, T.M.Porto, São Luiz Teatro Municipal, Teatro Nacional São João, Teatro Viriato). ––––––––– I samarbete med Umeå Teaterförening.

Soul Chain & Promise by tanzmainz / Sharon eyal

Sharon Eyal har närmast nått ikonstatus i dansvärlden och är efterfrågad på scener världen över – nu får Umeå uppleva två av hennes verk i december, Soul chain och Promise. En unik chans för dig som älskar dans, gillar unika upplevelser eller vill känna puls från den stora världen. ––––– Soul Chain: Sjutton dansare rör sig som en. Individer skiljer sig ibland från svärmen, men sedan smälter de återigen in för att bli en del av det som verkar vara en enda stor organism. En kedja av människor, stilar, karaktärer och känslor. Ilska, passion, längtan, aversion… Varje individs inre kamp utlöser en rad rörelser som ständigt driver fram gruppen. En produktion av Staatstheater Mainz. I samarbete med Umeå Teaterförening ––––– Promise: På scenen ser vi en grupp människor, oundvikligen kopplade till varandra, ibland till och med en enda kropp. Figurer i en skuggvärld, utlämnade till varandras nåd, instängdhet och kärlek, närhet och längtan, extas och ensamhet, allt tycks suddas ut och ändå är det tydligt igenkännbart.