2023-02-24 07:31Pressmeddelande

Restaurang Elektras VD slutar efter årsskiftet

Jösta Nordin meddelar nu att hans företag Restaurangteamet i Norr AB efter årsskiftet 23/24 inte längre kommer att driva restaurang Elektra på Norrlandsoperan i Umeå. Restaurangen som öppnade i samband med premiären av operan La Traviata i oktober 2018 har blivit en populär mötesplats för både lokalbefolkning och operabesökare.

Jösta Nordin med personal fortsätter att driva restaurang Elektra på Norrlandsoperan fram till årsskiftet och vad som blir krögarens nästa kapitel är ännu inte klart.

– Att fått vara med och starta upp Elektra och driva restaurangen under de här åren har varit en fantastisk resa med både toppar och dalar. Åren med pandemi och det nuvarande ekonomiska läget har förstås varit utmanande. Men jag är stolt över vad jag och min personal har åstadkommit, och jag vet att Elektra kommer att fortsätta att vara en viktig mötesplats i Umeå även framöver. Nu är det dags för mig att söka efter nya utmaningar, säger Jösta Nordin.

Restaurang Elektra har genom åren berömts för sin utsökta mat och välkomnande atmosfär, vilket har gjort den populär för alla som söker en minnesvärd matupplevelse. Erik Mikael Karlsson, vd för Norrlandsoperan, uttrycker sin tacksamhet för Jösta Nordins insatser på Elektra.

– Jösta har gjort ett fantastiskt arbete med att skapa en restaurang med fantastisk mat och en unik atmosfär för alla Umeåbor och framför allt för vår publik, både före och efter föreställningarna. Att ha en levande restaurang och bar i vårt hus är oerhört viktigt för att vi ska vara ett så attraktivt hus som möjligt för vår publik. Vi är mycket nöjda med det arbete Jösta och hans härliga personal har gjort och önskar honom all lycka till i framtiden, säger Erik Mikael Karlsson, vd för Norrlandsoperan.

Norrlandsoperan kommer omgående börja arbetet med att hitta en ny restauratör.

– Vi är ett av Sveriges fem operahus med en internationell profil och vi övertygade om att det finns en entreprenör där ute som vill driva en restaurang i vårt centralt belägna och härliga operahus och ta mat och dryck till nya höjder, säger Erik Mikael Karlsson.

Om Elektra
Restaurang Elektra har fått sitt namn efter Norrlandsoperans största produktion någonsin, utomhusoperan Elektra som spelades på företagsparken Umestan 2014. I restaurangens unika inredning kan gästerna hitta detaljer och rekvisita från en mängd produktioner, allt skapat i ateljéerna bakom Norrlandsoperans kulisser.

Om Jösta Nordin
Jösta har drivit restaurang Elektra sedan starten 2018. Innan dess har han arbetat som kock och köksmästare och han var med och byggde och drev Restaurang Sjöbris från starten. Han har även drivit cateringfirman Jöstas kök som huserade på festvåningen Fabriken.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974 som en liten operaensemble och har under åren utvecklats till Sveriges viktigaste och största scenkonsthus med regionalt uppdrag. Genom opera, musik, dans, nutida konst och egen symfoniorkester ska Norrlandsoperan fördjupa och utveckla det nya och nyskapande för att bli Sveriges ledande spelplats för nyskapande scenkonst. Norrlandsoperan ska stå för det nya, det oupptäckta och det innovativa och vara scenkonsthuset som speglar samtiden och påverkar framtiden. Norrlandsoperan har fyra salonger samt egna tillverkande verkstäder och ateljéer, administrativa avdelningar samt ett eget biljettkontor. Elektra är Norrlandsoperans bistro, bar och matsal. På Norrlandsoperan arbetar ca 130 fast anställda personer och årligen genomför vi ca 500-600 produktioner av olika slag.

Benjamin Brodin
Marknadsförare och presskontakt