2013-03-21 09:32Pressmeddelande

Trädgårdsdrömmar i Norrland 26 - 28 april 2013

null

Välkomna till den andra upplagan av Nolia Trädgård i Umeå, 26 – 28 april 2013! Mässan som bjuder på inspiration, kunnande, shopping, balkonger, inspirationsytor och spännande trädgårdspersonligheter!

Ulf Norfjell och Gunnel Carlson

En trädgårdspersonlighet som vi är mycket stolta över att kunna presentera är Sveriges mest berömda landskapsarkitekt, Ulf Nordfjell. Ulf kommer på lördagen att samtala med en annan trädgårdskändis, nämligen Gunnel Carlson, om Chelsea Flower Show.

100-årsjubilerande Chelsea Flower Show har ännu en gång lyckats locka Ulf Nordfjell att göra en idéträdgård, den tredje i ordningen. Första gången, 2007, gjorde Ulf en Linnéträdgård som renderade honom en guldmedalj. 2009 gjorde han The Daily Telegraph Gardens trädgård och då blev det både guld och best in show. Nu 2013 gör han Champagnehuset Laurent Perriersshow garden så det är bara att hålla tummarna för ännu ett guld och kanske lite till.

Årets potatis

En annan trädgårdspersonlighet, men av det mer jordnära slaget, är ”Årets potatis 2013” som lanseras av Larsviken Lantbruks AB.Skönheten heter i år ”Solist” och är en tidig potatis med runda knölar, gult skal och ljusgul köttfärg. Juryns motivering: ”Solist är en modern klassisk midsommarpotatis som fungerar utmärkt att odla under hela sommarsäsongen. Med sin genuina smak och fasta konsistens, kombinerat med vackra jämnformade knölar, gör detta Solist till en mycket uppskattad potatis inom kökets värld och till en värdig vinnare av Årets Potatis 2013.” Årets presslunch presenterar Solist på ett mer handgripligt sätt genom Marcus Nemrin på Sofiero Slottsrestaurang som speciellt för detta tillfälle tagit fram recept. Den tillagas av Erik Sandström på Kummin och Larsviken Lantbruks AB står för ingredienserna. Sättpotatis finns givetvis också att köpa.

Mässans föredragsprogram

Fler trädgårdspersonligheter träffar vi genom scenens digra föredragsprogram. Här får vi höra mer om att odla bonsai, träffa glada gloxinior, Ljus är inte bara ljus, Natur och naturlig design i trädgården och Biets fantastiska värld. Jonas Berring – bloggen Blomjonas – kallar sitt föredrag ”Du gör som du vill – hitta din inspiration i ditt odlande”. Svenska Moderådet pratar om trender i trädgården 2013 och Åke Holmqvist, Trädgårdsamatörerna, pratar om ”Fördel Norrland” och mycket, mycket mer. Utförligt program kommer snart att finnas på hemsidan. Ulf Nordfjell träffar vi på lördagen, Gunnel Carlsson och Jonas Berring lördag och söndag.

Inspirationsytor och balkonger

När det gäller inspirationsytor så har vi fem balkonger som kreeras av ICA, Smultronstället, Nymyran, Blomjonas och Granngården där temat är ”något nytt, något gammalt, något lånat och något blått”. Bland idé- och inspirationsytorna kan vi nämna Hägnaregårdens Trädgård som gör ”Återbruk och kretslopp”, Blåeld gör ”Maskros, vallmo och mycket grönt”, Forslunda gör "Trädgårdsmästare 2014" och Svenska Moderådet gör en bröllopsmonter i svart och vitt!

Nu längtar vi efter våren och Norrlands egen trädgårdsmässa!

Nolia Trädgård 2013 arrangeras av Nolia AB i samarbete med GG Mässor i Sverige.

För mer information:

Kristin Olsson, Nolia AB, 070-255 61 95

Gun Edin, GG Mässor, 070-771 27 70

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Jonas Dahlberg
VD, Nolia AB