2022-03-17 08:09Pressmeddelande

Talangfinalist från Skellefteå återvänder för internationell gruvmässa

Peter Åberg är professionell cirkusartist och har turnerat över hela världen i över tio år. Peter Åberg, från Bureå utanför Skellefteå, är professionell cirkusartist och har turnerat över hela världen i över tio år. Nu kommer han åter till Skellefteå för att underhålla på den gruvmässan Euro Mine Expo. FOTO: Einar Kling-Odencrants

Talangfinalist från Skellefteå underhåller på internationell gruvmässa i forna hemstaden

Cirkusartisten och minnesmästaren Peter Åberg har tagit Sverige med storm och gjort succé i TV4:s underhållningsprogram Talang genom att ta sig till helgens final. Han är också inbokad som konferencier och kommer att underhålla under den internationella gruvmässan Euro Mine Expos konferensmiddag. Mässan hålls i juni.

– Det är roligt att bjuda våra internationella mässdelegater på en fenomenal, ”lokalproducerad” artist. Särskilt som resten av middagen kommer att gå i samma tema, säger mässans projektledare, Sinnika Sjunnesson.

Peter Åberg är professionell cirkusartist och har turnerat över hela världen i över tio år. Han har också det svenska rekordet i att memorera och lösa en 7x7x7 Rubiks Kub med ögonbindel.  Peter Åberg är i första hand jonglör men arbetar även med minnesmagi och har tävlat i att lösa Rubiks kub med ögonbindel.

Under Talang har han bland annat gjort succé i ett nummer där han på under två minuter ska lista ut vilka kort som saknas i en kortlek samtidigt som han snurrar fyra tallrikar på fyra olika pinnar och svarar på frågor om vilket år en film vunnit en Oscar.

Älskar att komma tillbaka till Skellefteå

Nu kommer Peter, som ursprungligen är från Bureå, utanför Skellefteå, att agera konferencier och underhålla under den internationella gruvmässan Euro Mine Expos konferensmiddag. Mässan med delegater från upp till 40 länder hålls 14-16 juni i hans gamla hemstad.

– Det blir kul med en internationell publik, jag gillar att snacka engelska så det blir perfekt, säger Peter Åberg.

Han älskar att komma tillbaka till Skellefteå.

– Jag har fortfarande familj och vänner där och känner mig väldigt hemma. På vintern åker jag snowboard också och då finns det superfina ställen över hela Västerbotten.

”Lokalproducerat” tema för middagen

För Peter verkar allt enkelt, därför får han frågan om vad han själv tycker är svårast av det han utför på en scen.

– Kombinationen är svårast. Att hålla lugnet inombords samtidigt som man pratar med publiken och tänker på något annat, säger Peter Åberg.

Euro Mine Expos projektledare är mycket nöjd med att ha bokat en artist som är ”lokalproducerad”.

– Eftersom resten av konferensmiddagen kommer att ha lokalproducerat och närodlat som tema, var det självklart att hitta en talang från Skellefteå. Självklart är det roligt att även Talangs tittare upptäckt Peters många förmågor, säger Sinnika Sjunnesson.

För mer information, kontakta:
Sinnika Sjunnesson, projektledare

+46 70-661 15 64

sinnika.sjunnesson@nolia.se

Euro Mine Expo är en internationell gruvmässa och konferens som halls varannat år i Skellefteå. Mötesplatsen görs av Nolia. Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event.

Årets Euro Mine Expo hålls 14-16 juni på Skellefteå Kraft Arena.

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Erik Säfvenberg
Erik Säfvenberg