2022-03-03 08:14Pressmeddelande

Stort intresse för första stora skogsmässan i Norrbotten

Överkalix centralort BrännaMittpunkt Skog hålls i Överkalix centralort, Bränna, och har fokus på det privata familjeskogsbruket i norra Sverige.

I sommar, 17-18 juni 2022, öppnar en helt ny skogsmässa och folkfest i hjärtat av Norrbotten. Mässan hålls i Överkalix centralort, Bränna, och har fokus på det privata familjeskogsbruket i norra Sverige.

– Intresset är stort. Sedan årsskiftet har antalet bokade montrar ökat markant, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia som jobbar med mässan som görs på uppdrag av Överkalix kommun.

Överkalix ligger centralt placerat för skogsbruket i Nordkalotten, med endast fem mil till Finland och bara tio mil till Luleå, med lika nära till skogsråvaran som till förädlingsindustrin. Det är därför helt naturligt att den helt nya skogsmässan, den första stora i Norrbotten, hålls i Överkalix, i tätorten Bränna, 17–18 juni 2022.

Mässan med namnet Mittpunkt Skog har fokus på det privata familjeskogsbruket i norra Sverige.

Stort intresse för att ställa ut

Mittpunkt Skog blir en folkfest och manifestation av Överkalix, Norrbottens, Nordkalottens och skogens betydelse. Mässan siktar på cirka 50 utställare. Nolia jobbar med mässan som görs på uppdrag av Överkalix kommun.

– Vi tar regelbundet in nya utställare. Det märks att suget efter mässor, inte minst i Norrbotten, är stort, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia.

En av de som kommer att ställa ut på Mittpunkt Skog är Larsons Järn i Överkalix.

– Mässan går helt rätt vecka för att kunna samla flera av våra leverantörer som visat ett stort intresse att visa upp sina produkter, säger Isak Jönsson på Larsons Järn.

Isak berättar att de samlat leverantörer i flera produktområden, som jakt, skogsbruk och outdoor.

Första mässan i sitt slag

– Vi har inte haft någon liknande mässa i Överkalix och det närmaste vi kommer i övrigt i Norrbotten är Stora Nolia, men den här mässan har en helt egen inriktning där privatskogsbruket står i centrum.

Han ser ett tydligt uppdämt behov för mässor.

– Både jag och våra leverantörer, men också många av våra kunder ser fram emot att åter mötas på mässor, säger Isak Jönsson.

Läs mer på Mittpunkt Skogs hemsida.

vd, Nolia AB

jonas.dahlberg@nolia.se

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

VD, Nolia AB
Erik Säfvenberg