2015-08-07 19:00Pressmeddelande

Program för Stora Nolia lördag 8 augusti

Stora Nolia lördag 8 augusti är det folkfest på familjens dag. Då blir det flyguppvisning för första gången på många år, bakning med Underbara Clara men också musikalisk underhållning med Angelica Alm och Marika Willstedt från TV-programmet ”Så skall det låta” samt modevisning med pudlar.

Lördag 8 augusti blir det flyguppvisning med Jimmy Nilsson, JJ Airshow. Det kommer att bjudas på avancerad flygning med rök och manövrar som egentligen inte borde gå att göra med ett flygplan.

Det är första gången på många år som det blir flyguppvisning på Stora Nolia.

Författarduon bakom succeboken BAKA, UnderbaraClara Lidström och Annakarin Nyberg släpper loss barnen i köket och besökarna får ta del av ett samtal om barn och kreativitet i en digital tid i Electrolux Home Köket – hall 7

Husbilsklubben kommer att på campingscenen informera om ställplatser, vad det är och var finns de.

På stora scenen blir det ”Angelica och Marika får det att låta!” Angelica Alm och Marika Willstedt från TV-programmet ”Så skall det låta” underhåller på var sitt piano och leder allsång för alla åldrar.

Det här är också pudelklubbens dag. På Stora Nolia ges möjlighet att se och uppleva rasens mångsidighet. Montern är öppen hela dagen med möjlighet att träffa representanter från klubben, prata en stund, få information och bland annat få tips på hur du sköter en pudelpäls.

Dessutom blir det modevisning där pudlar i olika färger och storlekar visar Tanja Fylkings hundkollektion. Det blir också klippning av pudelsamt uppvisning av arbetande pudlar.

Lördag 8 augusti Folkfest på familjens dag

Stora Utescenen

13.00 Flygförevisning med Jimmy Nilsson, JJ Airshow. Avancerad flygning med rök och manövrar som inte borde gå att göra med ett flygplan. Speaker från JJ Airshow.

14.00 Angelica och Marika får det att låta! Angelica Alm och Marika Willstedt från TV-programmet ”Så skall det låta” underhåller på var sitt piano och leder allsång för alla åldrar.

Konferencier Tanja Fylking

Electrolux Home Köket - hall 7

15.00 Släpp loss barnen i köket!
Möt författarduon bakom succeboken BAKA, UnderbaraClara Lidström och Annakarin Nyberg, och lyssna till ett samtal om barn och kreativitet i en digital tid. Samtidigt släpper vi loss små bagarbarn i köket och låter dem provbaka från BAKA.

Hälso- & Fritidsscenen - hall 8

11.00 "Hur kunde 80 % bli av med sin värk och smärta?" (Baserat på verkliga händelser)

Huvudvärk/Migrän, Yrsel, Tinnitus, Nack/Ryggbesvär och Whiplash!

Vad kan det ha för samband med en funktionsstörning i nackleden där huvudet vilar på atlaskotan?

Redovisning av erfarenheter från över 100 000 behandlade, varav de flesta upplever sig blivit hjälpta och i många fall fått ett nytt liv.” Föreläsare: Gert Eriksson, Utbildningsansvarig Atlantotec Nordic AB

12.00 Optimal Fitness Store visar sin nya kollektion från bl.a det exklusiva världsmärket Labellamafia

Hälso- & fritidsytan - hall 8

13.00 Funktionell träning med dagens workout -Prova på bänkpress, bicepstävling och Strongman tillsammans med Boxen Umeå.

Campingscenen - Campinggatan

12.00 Ställplatser vad är det och var finns de. Husbilsklubben informerar.

Dungen

11.00–14.00 Gillar du att pyssla och snickra?

Kom till Pysselkojan och träffa pyssel-Jenny, känd från barn-TV. Här väntar massor av naturens skatter på att du ska förvandla dem till något fantastiskt.
14.00 Hitta Vilse Stig med Civilförsvarsförbundet

Hundscenen – PudelklubbenPudelklubbens dagSvenska Pudelklubben har ca 3 500 medlemmar och är en av de större rasklubbarna. Klubben ordnar regelbundet olika arrangemang för att stimulera till ett aktivt hundägande.

På Stora Nolia har ni möjlighet att få se och uppleva rasens mångsidighet. Pudeln är en av utställningsvärldens största divor men även en arbetande allroundhund. Rasen är lättlärd, samarbetsvillig och nyfiken vilket gör den framgångsrik inom många områden men framför allt är pudeln en social och älskad familjemedlem.

Montern är öppen hela dagen. Här kan du träffa representanter från klubben, prata en stund, få information och bland annat få tips på hur du sköter en pudelpäls. Träffa dvärgpudeln som jagar älg eller se med egna ögon vilken fantastisk hjälp en servicehund är i vardagen. Kom förbi och låt er fascineras av denna fantastiska ras.

Förmiddag: Uppvisning Arbetande pudlar

12.00 Modevisning med pudlar – Modevisning där pudlar i olika färger och storlekar visar Tanja Fylkings hundkollektion.

14.00 Klippning av pudel. Utställnings- och vardagsfrisyr.

Eftermiddag: Uppvisning Arbetande pudlar

Fakta Stora Nolia

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.
Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

För mer information kontakta:
Lars Olovson, projektledare, Stora Nolia
lars.olovson@nolia.se
Erik Säfvenberg, pressansvarig
erik.safvenberg@dynamopress.se

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Jonas Dahlberg
VD, Nolia AB