2022-10-14 10:10Pressmeddelande

Öppnar en Utvecklings-Bar för att ta fram nya smakupplevelser

Facit Bar står som värd för baren där en collaboration crew bestående av lokala samarbetspartners som tillexempel Ciderbodens Peter Ångman utvecklar nya smaker och produkter med hjälp av flera utställare från mässan.Facit Bar står som värd för baren där en collaboration crew bestående av lokala samarbetspartners som tillexempel Ciderbodens Peter Ångman utvecklar nya smaker och produkter med hjälp av flera utställare från mässan.

Mässan Nolia Beer har alltid haft som mål att sprida kunskapen och nätverken kring dryckestillverkning men också kring smaker och upplevelser.

– Vi vill öka upplevelsen för alla mässbesökare och därför öppnar mässan i år en Utvecklings-Bar där lokala samarbetspartners, som Facit Bar med bland andra Ciderbodens Peter Ångman utvecklar nya smaker och produkter med hjälp av fler utställare från mässan, säger Nolia Beers projektledare, Jonas Dahlberg.

Under Nolia Beer, som hålls 21-22 oktober på Nolia i Umeå, kommer det att bli en norrländsk dryckes- och smakkollaboration i pop-up form.

Drycker, glassåser och topping

–Här planeras det att göra nya glassåser och topping som ingen har provat på tidigare men också blanda drycker som sedan besökarna kan köpa provsmakning av på plats. Med den kompetens från bland annat bartenders och kockar som finns i denna uppställning har denna Utveckling-Bar potential att hitta några riktiga guldkorn säger Nolia Beers projektledare Jonas Dahlberg.

Han berättar att det också kommer att finnas en dessert som är smaksatt med dryck från utställaren Mackmyra i hallen.

– Alla som varit på Nolia Beer vet att det är så mycket mer än en ölmässa. Nu vill vi utveckla och testa nya infallsvinklar och kunna hitta fler samarbeten som kan leda till att dryckesbranschen utvecklas och hittar nya spännande samarbetsformer som leder till fler typer av smakupplevelser, säger Jonas Dahlberg.

Stolthet

Han tycker att det finns mycket att vara stolta över, bara i närområdet.

– Anette Andersson, vinnaren av den internationella tävlingen för sommelierer, Lily Bollinger Award kommer att hålla champagneprovningar under mässan. Sedan har vi dryckesproducenter som Ciderboden som med sina produkter skapat en ny ciderstil i Sverige. Det är en norrländsk cider som sägs ha större likheter med Champagne än en traditionell cider, säger Nolia Beers projektledare Jonas Dahlberg.

För mer information, kontakta:
Projektledare och vd, Nolia AB
jonas.dahlberg@nolia.se

Nolia Beer arrangeras av Nolia AB och är Norrlands egen ölmässa. Den hålls 21-22 oktober 2022 i Umeå. Nolia Beer bjuder på mässa, provsmakningar samt mingel för besökaren och möjligheten att skapa eller öka sina nätverk. På mässan hittar man mikrobryggerier, ölimportörer, bryggerier, mat och delikatessföretag. Här kan besökare också shoppa andra smakrika produkter.

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

VD, Nolia AB
Erik Säfvenberg