2023-05-25 08:00Pressmeddelande

Norrlands viktigaste ölmässa byter namn till Beer & Taste

Norrlands viktigaste ölmässa, Nolia Beer, får ny kostym under namnet Beer & Taste men behåller samma personliga och smakrika innehållupplevelse som tidigare. Mässorna hålls i Umeå och Piteå.Norrlands viktigaste ölmässa, Nolia Beer, får ny kostym under namnet Beer & Taste men behåller samma personliga och smakrika innehållupplevelse som tidigare. Mässorna hålls i Umeå och Piteå.

Målet är ett smakernas nöjesfält”

Norrlands viktigaste ölmässa, Nolia Beer, får nu ny kostym men behåller samma personliga och smakrika innehållupplevelse som tidigare. Mässorna hålls i Umeå och Piteå.

– Vi på Nolia utvecklar mötesplatsen till ännu mer av en mässa för den smakintresserade. Målet är ett smakernas nöjesfält, säger Johanna Brändström, projektledare för Beer & Taste som nu släpper early bird-biljetter till höstens mässor.

Beer & Taste kommer att ha samma fokus på hantverksöl och behålla den uppskattade öltävlingen Beer Master i samma form i Umeå. Hur en tävling i Piteå ska se ut är inte klart ännu, men kommer att tas fram tillsammans med företrädare för branschen, på samma sätt som gjordes när tävlingen i Umeå togs fram.

– Det är väldigt viktigt för oss att Beer & Taste blir en samarbetsplattform och inte bara en mässa. Tillsamman är ledordet, säger projektledaren Johanna Brändström.

Ett smakernas nöjesfält

Hon berättar att mässans mål är att bli ännu mer av en upplevelsearena för smak. Målet är ett smakernas nöjesfält.

– VI vill att besökarna ska kunna gå på upptäcktsfärd bland olika sorters dryck, mat och delikatesser. Det är viktigt att vi behåller en arena som manifesterar den kreativa kvalitén men också kärleken och passion för sitt hantverk som många bryggerier i Sverige visar upp. Detta gjort med ett särskilt fokus på norrländska bryggerier och destillerier, säger Johanna Brändström.

Öppna dörren till Norrland

Beer & Taste projektledare tycker att det behövs en mässa som öppnar dörrar för norrländska dryckesproducenter.

– Visst är det bra att många pratar om mässorna som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö, men Norrland har så mycket att erbjuda som vi vill visa upp och skapa stolthet kring på hemmaplan, säger projektledaren.

Nu släpps early bird-biljetter till ett förmånligt pris.

– Vi hoppas så många som möjligt tar chansen att uppleva denna utvecklade mässa och göra det till ett specialpris som gäller under sommaren, säger Johanna Brändström.

För mer information, kontakta:

Johanna Brändström

Projektledare Beer & Taste

johanna.brandstrom@nolia.se

Beer & Taste fick tidigare under namnet Nolia Beer och arrangeras av Nolia AB. Det är Norrlands egen öl- och dryckesmässa, där branscher med smaken i centrum möter sina kunder och utbyter erfarenheter med andra aktörer. Mässan har också provsmakningar och andra sidoevent. Mässan hålls för första gången i Piteå 17-18 november 2023 på Piteå Havsbad och hålls för sjunde gången i Umeå, den 20-21 oktober 2023 på Nolia.

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Erik Säfvenberg
Erik Säfvenberg