2022-06-16 14:14Pressmeddelande

Norrbottens första skogsmässa öppnar i morgon fredag

Jonas Dahlberg, vd på NoliaJonas Dahlberg, vd på Nolia

Fredag och lördag 17-18 juni 2022 hålls en helt ny skogsmässa och folkfest i hjärtat av Norrbotten. Mässan hålls i Överkalix och har fokus på det privata familjeskogsbruket i norra Sverige med ett 70-tal utställare

–Det är första gången det görs en riktig skogsmässa i Norrbotten. Den har ett brett utbud med fokus på skogen, med utställare och aktiviter för de flesta, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia, som gör mässan på uppdrag av Överkalix kommun.

Överkalix ligger centralt placerat för skogsbruket i Nordkalotten, med endast fem mil till Finland och bara tio mil till Luleå, med lika nära till skogsråvaran som till förädlingsindustrin. Det är därför helt naturligt att den helt nya skogsmässan, den första stora i Norrbotten, hålls i Överkalix 17–18 juni 2022.

Mittpunkt Skog har fokus på det privata familjeskogsbruket i norra Sverige, med ett brett mässutbud, digert scenprogram och många aktiviteter på området. Några av aktivitererna är uppvisningar med delar av svenska landslaget i Stihl Timbersports, men också uppvisningar där man vill visa hästen fortfarande är användbar i det småskaliga skogsbruket samt en Hitta Vilse-stig där alla barn som går stigen får ett Vilse-pussel och diplom som belöning. Det går också att att ta helikopterturer och sist, men sannerligen inte minst, utför magikern Patrick Mossberg magiska trick bland åskådarna på mässområdet. Med publikens hjälp skapas magi på hög nivå där det ingår vardagsföremål som kortlekar, ringar, mynt mobiltelefoner.

Viktig mässa

Nolia jobbar med mässan som görs på uppdrag av Överkalix kommun och Nolias vd tycker att det är en viktig mässa som nu får premiär.

– Det är verkligen på tiden att göra en skogsmässa i Norrbotten och att sätta fokus på familjeskogsbruket. Skogens betydelse kommer även att avspeglas i scenprogrammet, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia.

Efter att mässan invigts av Lotta Finstorp, landshövding för Norrbottens län och efter ett välkomnande från Anne Jakobsson, kommunalråd Överkalix kommun, följer ett scenprogram där bland annat Jenny Karlsson, ordförande LRF Norrbotten och Rolf Hjärtberg, skogs- och  viltansvarig ledamot i LRF Norrbotten ska prata om "Skogsägaren – miljöbov eller klimathjälte?" samt "Familjeskogsbrukets möjligheter". Det blir också ett samtal om skogen som leds av föreningen Skogens generalsekreterare, Johan Larsson. Han kommer också att prata om viltanpassad skogsskötsel. Anneli Ottosson Ludvig & Co berättar om hur man förbereder ett generationsskifte.
– Dessutom berätter Anders Malmer, SLU om det globala behov av mera skog och Fredrik Östlund från Arevo om resan från forskning vid SLU till innovationer för ökad skogstillväxt, säger Jonas Dahlberg som ser fram emot att träffa många skogsintresserade på mässan.

– Det finns massor av saker att uppleva på mässan som dessutom har gratis inträde och en tävling för alla som besöker mässan med fina priser, säger Nolias vd.

Läs mer på Mittpunkt Skogs hemsida.

vd, Nolia AB

jonas.dahlberg@nolia.se

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

VD, Nolia AB
Erik Säfvenberg