2018-01-31 06:15Pressmeddelande

Konferens vill göra skogen attraktiv för fler

null

Skogsnolia anordnar i höst en konferens om hur skogen ska kunna göras ännu mer attraktiv för bland annat investeringar, som arbetsplats och forskningsfält.

– Vi gör konferensen tillsammans med hela Skogslänet Västerbotten och en rad skogliga aktörer. Intresset för en breddad skogsbransch är enormt, säger konferensens projektledare, Kristin Olsson.

Allt större förväntningar ställs på skogsnäringen att klara allt från omställningen till ett fossilfritt samhälle, bistå med hållbara produkter till att skapa attraktiv skogsmark för rekreation.

– Vi kan se hur allt fler arbetar med att möta alla dessa förväntningar och hur olika delar av skogens värdekedja jobbar med att öppna upp för människor med annan bakgrund, kön och erfarenhet än de som verkar i näringen i dag, säger Kristin Olsson.

Hon berättar att Skogsnolia, tillsammans med hela Skogslänet Västerbotten, i höst anordnar en konferens för att utbyta erfarenheter och arbeta tillsammans mot en mer jämställd skogsnäring med bredare förankring, mångfald och representation i det samhälle som den är en del av.

– Konferensen kommer att bli fylld med konkreta tips, erfarenhetsutbyte och workshops som ger verktyg för att arbeta vidare med frågorna i sina egna organisationer. Dessutom kommer konferensen att ha föreläsare och förebilder som ger viktiga insikter och nya perspektiv, säger Kristin Olsson.

Datum: 23 oktober 2018
Tid: Klockan 9-16.
Plats: Nolia, Signalvägen 3, Umeå

För mer information, kontakta:
Kristin Olsson, projektledare
kristin.olsson@nolia.se

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med cirka 200 utställare och 13 000 besökare. Nästa mässa hålls i Håknäs, Vännäs 13 - 15 juni 2019. Under 2018 håller även Skogsnolia en dagkonferens om att göra skogen attraktiv för fler.

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Jonas Dahlberg
VD, Nolia AB