2022-03-30 10:21Pressmeddelande

Fullt scenprogram under tioårsjubilerande Nolia Trädgård

Gunnel Carlsson, Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) och Anton Sundin är några av de som finns på Nolia Trädgårds scen under årets mässa.Gunnel Carlsson, Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) och Anton Sundin är några av de som finns på Nolia Trädgårds scen under årets mässa.

Årets Nolia Trädgård hålls 22-24 april 2022 med ett dubbeljubileum – mässan firar 10 år och värdstaden Umeå 400 år. Intresset för mässan är stort.

– Vi fyller mässan med utställare och ett omfattande scenprogram, säger Kristin Olsson, projektledare för Nolia Trädgård.

Årets Nolia Trädgård hålls i ett uppdämt behov hos allmänheten av att åter få gå på mässor.

– Det är tydligt att besökarna längtar efter Nolia Trädgård, säger Kristin Olsson som laddat upp med fullt scenprogram och mässhall.

Inför årets mässa har det bland annat fixats till i mässhallen och ordnats med utsmyckning tillsammans med Forslunda Trädgårdsutbildning.

Många utställare

– Vi har ett 70-tal utställare, många föreningar samt en gedigen rådgivningsgata och ett omfattande scenprogram för alla kunskapstörstande besökare, säger Kristin.

En av alla de som kommer att stå på mässans scen är Anton Sundin, trädgårdsmästare från Skellefteå. Hans bok om ormbunkar, fick Gartnersällskapets utmärkelse av Årets Trädgårdsbok 2020. Sällskapet är landets äldsta trädgårdsförening och priset anses vara Sveriges finaste trädgårdsbokspris. Nu kommer han åter till Nolia Trädgård för en föreläsning om en av världens äldsta växter.

Omfattande scenprogram

– Jag är väldigt stolt över att vi har lyckats få så många uppskattade trädgårdsmänniskor till vårt scenprogram, säger Kristin Olsson.

Förutom Anton Sundin nämner hon Gunnel Carlsson, känd från bland annat SVT:s Gröna rum och Gokväll, samt odlingsinspiratören, kreatören och självhushållaren Johannes Wätterbäck, också känd som Farbror Grön.

Plantauktion

Som en tioårsaktivitet anordnas i år en plantauktion där alla intäkter går till välgörande ändamål. Auktionen sker i samarbete med Västerbottens Läns Trädgårdsförbund.

– På sociala medier tar vi in förslag på var pengarna ska skänkas. Dessa kan vara allt ifrån välgörenhetsorganisationer, ideella föreningar eller helt enkelt goda initiativ, projekt eller upprop både i och utanför trädgårdsvärlden, säger Kristin och fortsätter:

– Det är så roligt att äntligen få möta besökare, föreläsarna och våra fantastiska utställare igen. Att det dessutom är en jubileumsmässa i en jubilerande stad gör årets mässa extra intressant, säger Kristin Olsson, projektledare för Nolia Trädgård.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och 70-talet utställare. 2022 tioårsjubilerar mässan som hålls 22-24 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs årligen i Umeå i april.

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Erik Säfvenberg
Erik Säfvenberg