2013-08-11 19:25Pressmeddelande

Bredd och Saade-konsert förgyllde årets Stora Nolia

null

Att erbjuda en full konsert, som Eric Saades på onsdagen, då det även var kvällsöppet till 20.00 visade sig vara en succé .
– Det var ett av mässans mest minnesvärda ögonblick på en mötesplats som imponerar med sin kvalitet och bredd, säger Jan-Olof Sandberg, programansvarig för Stora Nolia.
Årets Stora Nolia blev en framgång. Med 800 utställare erbjöds besökarna en stor och attraktiv mötesplats som skapat affärer, informerat och inspirerat. Mässan bredd,  upplevelser och programinnehåll har lockat många. Vi behåller positionen som Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare. Antalet till trots är det viktigaste att vi har rätt besökare säger Margaretha Lundquist Nolias vd.
– Hög kvalitet och ökad tillgänglighet var viktiga mål innan mässan och där tycker jag att vi lyckats. Bland annat har vi fått sätta in extra gratisbussar och ungefär 3000 personer har sluppit att stå i kö eftersom de köpt sin biljett online, något som vi kommer att utveckla ytterligare till nästa år i Piteå. Över huvud taget kommer vi att få ser mer av ny teknik kopplat till det fysiska mötet, säger Margaretha.

– Vi har många utställare och besökare som återkommer år efter år, ett tydligt kvitto på mässans dragningskraft. En stor utmaning som vi står inför är att attrahera fler ungdomar både som utställare och besökare, fortsätter Margaretha.

Att kvällsöppet lockar besökare visade sig redan förra året i Piteå och i år hade onsdagen den bästa besökssiffran för en enskild dag sedan år 2007 med hela 17 299 besökare.
– Att vi kryddade den dagen med en full konsert med Eric Saade gjorde sitt till, menar Jan-Olof Sandberg.
Många andra programpunkter var välbesökta, som Anton Ewalds framträdande sista mässdagen. Men också Renhornen med Sharon Dyall och Kalle Moraeus spelningar lockade storpublik till stora scenen.

Dessutom var flera av föreläsningarna uppskattade inslag med fullsatta lokaler. Inte minst när Blossom Tainton Lindquist, Bosse Rappne respektive Fredrik Paulun pratade.
– Om det är något som jag särskilt vill lyfta fram från årets Stora Nolia är det bredden på utbudet. Vi är närmast unika i att kunna erbjuda utställare inom så många intresseområden och dessutom ha ett scen- och föreläsningsprogram av klass. Och då inte bara på stora scenen, utan även på vår designscen, på hälsans scen, på köksscenen, i aktivitetslandet och på uppvisningsområdet, säger Lars Olovson, projektledare för Stora Nolia.

För mer information:

Margaretha Lundquist, Nolia AB, VD,  070-585 05 48,
Jan-Olof Sandberg, programansvarig Stora Nolia, 070-674 74 64
Lars Olovson, projektledare Stora Nolia, 070-510 73 58

Om Nolia AB

Företaget Nolia AB skapar attraktiva mötesplatser som ger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle i Norrland. Det gör vi genom att arrangera mässor, konferenser och andra event. Vi erbjuder även konsulttjänster som projektledning samt uthyrning av möbler och annan utrustning. Varje år arrangerar vi nära 15 stora publik- och fackmässor i Norrland där Stora Nolia är den största. Hos oss träffas varje år över 250 000 människor för att utbyta erfarenheter, utvecklas och göra affärer.

Jonas Dahlberg
VD, Nolia AB