2022-11-08 12:38Pressmeddelande

Tech-talanger i fokus på Näringslivsbolagets nästa On Tour-träff

16 november är det dags för nästa On Tour-träff. Temat är Tech-talanger.16 november är det dags för nästa On Tour-träff. Temat är Tech-talanger.

Onsdagen den 16 november är det dags för nästa On Tour-träff. Platsen är GDM och temat för dagen är ”Hur förstärker vi arbetet med att attrahera, utveckla och behålla tech-talanger i Sundsvall?”

- Kompetensbristen när det gäller tech-talanger fortsätter att vara en stor utmaning för näringen, av den anledning samlar vi delar av Sundsvalls näringsliv för att tillsammans ta kraft och lärdom i frågan, säger Eva Nyh Hederberg, VD Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Dagens tech-talanger är morgondagens samhällsbyggare när vi befinner oss i en omfattande samhällstransformation som präglas till stor del av den tekniska utvecklingen. Hur möter vi den allt skriande kompetensbristen? Vad är viktiga framgångsfaktorer för att attrahera, utveckla och behålla morgondagens stjärnor? Och vad kan vi förbättra redan i dag?

Under träffen ges insikter från målgruppen, pågående initiativ och konkreta förslag från deltagare som arbetar med frågorna från olika håll.

Moderator är managementkonsulten Linn Madsen från Pro&Pro med fokus på strategi, marknad och tillväxt. Med stor erfarenhet från kompetensförsörjning och Employer branding-arbete, analys, strategi och paketering både i regionala perspektiv som för den enskilda organisationen brinner hon för ämnet och kommer att leda dagens diskussioner.

Diskussionsämnen för dagen är:

• Spaningar och trender – hur ser tech-marknaden ut för en målgrupp som har världens möjligheter på en global arbetsmarknad? Hur ser marknaden ut i dag och hur ser utvecklingen ut på området? Vi benar ut, sorterar och sätter dagens ämne i ett sammanhang.

• Hur tänker tech-talanger om karriär och arbete? Målgruppen är på plats för att lära oss mer om deras preferenser för arbete och karriär, drivkrafter, inspirationer, förväntningar och möjligheter för en karriär inom tech-branschen.

• Vi tar pulsen på Sundsvall – hur kan vi förstärka arbetet med att attrahera, utveckla och behålla tech-talanger? Unga människor är bärare av framtidens värderingar, nya tekniker och därför viktiga att attrahera till våra verksamheter. Hur möter vi i dag unga talanger inom tech? Vad kan vi lära av dem? Vad behöver vi förbättra för att attrahera, utveckla och behålla dem? Vilka pågående initiativ finns det, och vad kan vi lära av varandra?

Externa deltagare på scenen:

•  Lars Persson Skandevall, VD Bron Innovation
•  Jesper Johansson, VD Voyd
•  Emma Sundling, Lead Developer Engineer, Valmet
•  Anoar, Aboulkacim, IT-konsult och projektledare, Knightech
•  John Hägglund, affärschef, Knightech
•  Helena Henke, managementkonsult, Pro&Pro
•  Stefan Sångberg, VD, Sideline Labs
•  Gottfrid Grubb, Skvaderns gymnasieskola
•  Maja Lundberg, Skvaderns gymnasieskola

Tid: kl. 14.30 – 16.30. Mingel 14.30 – 15.00.
Tema: ”Hur förstärker vi arbetet med att attrahera, utveckla och behålla tech-talanger i Sundsvall?”
Plats: GDM, Södra Järnvägsgatan 37

Deltagandet är kostnadsfritt, anmäl dig via denna länk.
Media hälsas varmt välkomna att delta och rapportera från nätverksträffen.

Om Näringslivsbolaget i Sundsvall

Näringslivsbolaget ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vårt uppdrag är att bedriva näringslivsservice och näringslivsutveckling, öka befintliga företags konkurrenskraft, verka för att nya företag etablerar sig i Sundsvall, främja evenemangsnäringens utveckling och ansvara för kommunens turistbyråverksamhet.

Eva Nyh Hederberg
Eva Nyh Hederberg