2022-09-28 08:50Pressmeddelande

Sundsvall klättrar i nationell företagsranking

Sundsvall klättrar i nationell företagsranking.Sundsvall klättrar i nationell företagsranking.

Sundsvalls kommun klättrar i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet med 30 placeringar. Framför allt är det attityder, service, bemötande och dialog som förbättrats från föregående år.

- Näringslivet är det viktigaste Sundsvall har för kommunens välbefinnande, av den anledningen är det här är en förbättring vi gläds över samt ett kvitto på att vårt målinriktade arbete i Sundsvalls Väg Framåt med målet om 5 000 nya jobb ger resultat. Vi går i rätt riktning samtidigt som vi ödmjukt får konstatera att vi är en stor organisation och att det är ett långsiktigt arbete som tar tid. Nu ska vi arbeta stenhårt för att hålla i den positiva utvecklingen för att klättra ytterligare, säger kommunalrådet Bodil Hansson (S).

Rankingen av företagsklimat i landets 290 kommuner har precis publicerats av Svenskt Näringsliv och Sundsvall placerar sig på plats 220 i Sverige, vilket är det bästa resultatet sedan 2016.

- En stor anledning till vår klättring är att vi lyssnat på företagen och tagit till oss av återkopplingen från företagarna med önskemål om ökad dialog i syfte att få en ömsesidig bättre förståelse mellan kommun och näringsliv. Just därför känns det så klart extra glädjande att det är service, bemötande, dialoger och attityder som tagit det stora stegen framåt i årets ranking, säger Eva Nyh Hederberg, VD, Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Under året har också ett digitalt företagscenter med en Mina Sidor-service byggts upp.

- Företagscenter är ”en väg in” för företagen, där samlar vi information kopplat till företagande, oavsett som du är i en etablerings-, utvecklings- eller starta-eget fasen. Vårt mål är att underlätta för företagare genom att göra det lättare att uträtta och följa sina ärenden med kommunen av den anledningen samlar vi nu alla ärenden på ett ställe. Det här är ett steg att förenkla för företagare att bedriva verksamhet i Sundsvalls kommun. Det ska vara lätt för företagen att göra rätt. Jag vill betona att även om Näringslivsbolaget står som ägare så bygger det här på ett tillsammansjobb mellan hela kommunen och näringslivet, säger Eva Nyh Hederberg.

Eva Nordlander, regionchef, Svenskt Näringsliv Västernorrland, ser att Sundsvall är på rätt väg i många avseenden, även om det tar tid att skapa en kulturförändring.

- Generellt sett är det lite tuffare att hamna högt upp i rankingen för de större kommunerna. Att få ett starkt företagsklimat är ett långsiktigt arbete som kräver både uthållighet och tålamod, säger Eva Nordlander, regionchef Svenskt Näringsliv Västernorrland.

Om rankingen
Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2022 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under första kvartalet 2022 och ytterligare en tredjedel statistik från SCB och UC. Hela resultatet hittar du här www.svensktnaringsliv.se.

Om Näringslivsbolaget i Sundsvall

Näringslivsbolaget ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vårt uppdrag är att bedriva näringslivsservice och näringslivsutveckling, öka befintliga företags konkurrenskraft, verka för att nya företag etablerar sig i Sundsvall, främja evenemangsnäringens utveckling och ansvara för kommunens turistbyråverksamhet.

Eva Nyh Hederberg
Eva Nyh Hederberg