2022-03-23 10:57Nyheter

Fullsatt företagarfrukost med Frank och Fredrik i förarsätet

För första gången sedan februari 2020 var Näringslivsbolagets företagarfrukost tillbaka i egna lokaler i Stadshuset. Fredrik Hallstensson och flygplatschefen Frank Olofsson satte en medmänsklig prägel på programmet genom att berätta om sin insamling till förmån för Ukraina.

Bland annat har två ambulanser köpts in som Frank och Fredrik själva kommer att köra till Ukraina nästa vecka tillsammans med andra förnödenheter i samarbete med stiftelsen Filippus. Över 800 000 kronor har samlats in så här långt, men swishkampanjen fortsätter, 123 397 35 67 (går via Ljustorps IF).

Hela 20 personer intervjuades under frukosten som innehöll en mängd olika ämnen, bland annat;

• Evenemangsstaden – drygt 40 större evenemang och festivaler ska genomföras i Sundsvall under sommaren. 10 av dessa presenterades under frukosten, bland annat Noisy Beer Fest – Norrlands första ölfestival utomhus – som går av stapeln på Stora torget 29-30 juli (med "Hang over-sunday" den 31 juli...)
  • Kompetensförsörjning – Näringslivsbolagets Anna Borggren passade på att puffa för ett speeddating-event den 30 mars i syfte att komma till rätta med kompetensbristen inom besöksnäringen.
  • Jag har en idé – Lisabet Lindbäck från Sundsvall vann ”bästa tjänst” i BizMakers innovationstävling med sin affärsidé om ett mer patientanpassat journalsystem inom sjukvården.
  • Solid Bygg och Betong – Douglas Berkö berättade om en sällsynt snabb och framgångsrik företagsresa för Alnöföretaget. Företaget får även konsulthjälp från succéföretagaren Peter Norberg, Norrlands Miljövård, inom ramen för Näringslivsbolagets tjänst Konsulttimmen.
  • Bra gjort för Sundsvall – Markus Sundström, Sundfrakt tog hem historiens sista Bra gjort för Sundsvall. KSO Bodil Hansson delade ut utmärkelsen och lovade att lyfta företag under rubriken ”5 000 nya jobb till 2030” fortsättningsvis.

Om Näringslivsbolaget i Sundsvall

Näringslivsbolaget ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vårt uppdrag är att bedriva näringslivsservice och näringslivsutveckling, öka befintliga företags konkurrenskraft, verka för att nya företag etablerar sig i Sundsvall, främja evenemangsnäringens utveckling och ansvara för kommunens turistbyråverksamhet.