2022-01-20 17:11Nyheter

Anders tog hem priset för tio år sedan – har du en vinnaridé idag?

Anders Lövgren och "Hänga rakt" vann BizMakers entreprenörstävling ”Jagharenidé” 2011. Vem vinner idag? Anders Lövgren och "Hänga rakt" vann BizMakers entreprenörstävling ”Jagharenidé” 2011. Vem vinner idag?

Han är kanske mest känd för sitt succékoncept Heja Sundsvall, sin rock-konst och Årets Köng. Men det finns en uppfinnar-ådra också hos mångsysslaren och entreprenören Anders Lövgren, vilket inte minst visade sig när han vann BizMakers entreprenörstävling ”Jagharenidé” 2011 med sin ”Hänga rakt” som äntligen fick julstjärnorna att hänga just rakt i våra fönster.

• Det var en lärorik process att få möjlighet att utveckla den här produkten i samarbete med BizMaker, och jag vill verkligen rekommendera alla som har en spännande affärsidé att testa den i tävlingen i stället för att låta den ruttna i byrålådan, säger Anders Lövgren.

Det är åttonde gången
sedan 2007 som tävlingen genomförts och BizMaker har under åren utvärderat mer än 1000 inskickade idéer. Två vinnare – en för bästa tjänst och en för bästa produkt – vinner vardera stöd och affärsrådgivning till ett värde av 25 000 kronor  från BizMakers experter.

• Vi vill att det lämnas in många idéer för att främja företagande och entreprenörsskap i hela regionen. Och oavsett om man vinner eller inte så kontaktar vi varje enskild person som har anmält ett tävlingsbidrag. I många fall kan vi lotsa dem vidare till exempelvis Nyföretagarcentrum, Companion, eller till vår egen inkubatorverksamhet, säger BizMakers Ewa Sandeheim, tävlingsansvarig för Jag har en idé.
  • Det var en stor trygghet att finnas med i BizMakers system och jag fick en stor respekt för hur mycket som krävs för att få ut en produkt på marknaden. Utan den konsulthjälp jag fick, ingångar till affärskontakter och nätverk med mera, hade det nog varit tufft att klara av hela den utvecklingsresan på egen hand, fortsätter Anders Lövgren.

Anders samarbetade
med en rad regionala aktörer – bland andra Samhall i Ramsele, Gerdins i Höga Kusten och en designbyrå i Sundsvall – för att färdigställa sin produkt och förpackningen till den. Han fick in Hänga rakt i Clas Ohlsons sortiment, men svårigheterna att få patent, konkurrensen från andra och så vidare, gjorde att han valde att sälja hela konceptet till Gnosjö konstsmide.

• Det handlade verkligen inte om någon förmögenhet, men jag kände mig klar på något sätt och ville satsa mer på alla andra idéer som låg och grodde i mitt huvud vid den perioden.

Nu har alla andra idésprutor
och entreprenörer chans att få gå igenom samma utvecklingsresa som Anders gjorde för ett drygt decennium sedan. Ända fram till 20 februari kan man anmäla sitt bidrag, anmälningsformulär, tävlingskriterier och annan information finns på www.jagharenide.nu.

• Jag har kvar en rejäl låda med Hänga rakt, och varje jul brukar jag sälja ett antal via Made in Medelpad, och då kommer minnena tillbaka från den spännande ”uppfinnarresa” jag fick uppleva. Hoppas någon av er som läser detta får vara med om samma sak, avslutar Anders Lövgren.

Om Näringslivsbolaget i Sundsvall

Näringslivsbolaget ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vårt uppdrag är att bedriva näringslivsservice och näringslivsutveckling, öka befintliga företags konkurrenskraft, verka för att nya företag etablerar sig i Sundsvall, främja evenemangsnäringens utveckling och ansvara för kommunens turistbyråverksamhet.