2019-03-19 09:00Pressmeddelande

Mora satsar på kampanjvecka för familjehem

null

Familjehemsveckan är en ny satsning från socialförvaltningen i Mora. Syftet är att uppmärksamma behovet av trygga vuxna i barn och ungas liv och behovet av familjehem. Kampanjveckan äger rum den 25-31 mars.

I Mora kommun har ett flertal människor på sin fritid valt att stötta och hjälpa utsatta barn. Socialförvaltningen ser att behovet av stöd från vuxna till utsatta barn ökar.

"Vi anser det viktigt att lyfta frågan vad vi som medmänniskor kan göra för varandra. Genom att exempelvis ge två timmar i veckan av sin tid kan man bidra till att ett barn eller ungdom får en meningsfull tillvaro," säger Elisabeth Såsser och Anna Vallström, familjehemssekreterare i Mora kommun.

Därför har socialförvaltningen valt att arrangera en familjehemsvecka som syftar till att uppmärksamma barn och ungas behov av trygga vuxna. Målet är att ge en inblick i vad social utsatthet kan vara och vad vi som medmänniskor tillsammans kan göra för att trygga fler barn och unga.

Den 26 mars: föreläsning med Morgan Alling
Tid: 18.00-20.00 (insläpp från 17.30)
Plats: Mora gymnasium, Aulan

Morgan Alling växte upp i en dysfunktionell miljö med mycket missbruk och kriminalitet. Som 4-åring blev han omhändertagen av socialtjänsten.

Tre barnhem, fyra fosterhem och byta skola nio gånger på 11 år satte självklart spår.

Morgan föreläser om att vända en negativ start i livet, med utgångspunkt från sin egna uppväxt som var fylld med svek, lögner, misshandel och utanförskap.

Morgans resa från barnhemsbarn till en älskad artist har varit lång och brokig. Morgan berättar hur han lyckats se på sitt bagage som en fördel och styrka. Minnena kommer man aldrig ifrån, men man kan bli vän med sin
historia.

Den 28 mars: föreläsning med Thomas Ardenfors
Tid: 18.00-20.00
Plats: Mora folkhögskola, aulan

Familjen Ardenfors har varit kontaktfamilj, jourhem och familjehem till över 30 barn under 25 års tid.

Thomas har utifrån sina erfarenheter skrivit boken “En extra plats i hjärtat” där han rakt och öppet delar med sig av sina erfarenheter av hur det är att vara familjehemspappa - vilka glädjeämnen och svårigheter som följer med ett barn som ofta haft en tuff förhistoria. Och hur man hanterar att barnet eventuellt flyttar.

Thomas vill inspirera fler att öppna sina hem och sina hjärtan för ett utsatt barn. Det finns mycket lite av dessa berättelser och Thomas föreläsning beskriver denna viktiga insats. Thomas är sedan ett antal år en flitigt anlitad föredragshållare runt om i landet hos kommuner, företag, myndigheter och organisationer.

Den 30 mars: familjedag i Mora
Tid: 11.00-14.00
Plats: församlingshemmet Andreasgården

Familjehemsveckan avslutas med en familjedag i “Vita Björnparken” på Andreasgården.

Där bjuds på korv med bröd, samt dryck så långt det räcker. Möjlighet att grilla medhavd mat finns på tänd grill. Under dagen kommer spelare från Mora IK och hälsar på. Brandkår, polis och ambulans finns på plats för att visa upp fordon - om de inte behöver åka på uttryckning.

Alla barn bjuds på ansiktsmålning och Mora ridklubb erbjuder ponnyridning. Familjehemssekreterarna finns på plats för att svara på frågor om uppdrag som kontaktperson, kontaktfamilj, jour- eller familjehem.

Om Mora kommun