2022-12-25 08:00Pressmeddelande

Vi behöver vara fler som lyssnar

Just nu pågår 7 days of Hell, mellandagsveckan på året då oro, ångest och ensamhet känns extra tungt att bära. Under jul och nyår är det lätt att känna att allt måste vara perfekt. Så blir det sällan. Men stöd finns. Ett medmänskligt samtal kan göra att det känns lite mindre tungt.

2022 har varit tufft för många. Kriget mellan Ukraina och Ryssland har fått stora effekter, i första hand naturligtvis för de direkt drabbade men även omvärlden känner av krigets konsekvenser i form av höjda priser på alltifrån livsmedel till energi, ränteuppgångar och en stor oro för världsläget. I Minds Självmordslinje kan vi se en tydlig trend att stödsamtalen som rör ångest och oro har ökat med 50% under året. Andra vanliga teman i samtalen är ensamhet och svårighet i relationer till andra.

Oro påverkar oss alla på olika sätt men vi som arbetar med att ge stöd till människor märker väldigt tydligt att många söker någon att prata med just nu. Mind driver Självmordslinjen, Livslinjen, Äldrelinjen och Föräldralinjen och trycket på våra stödlinjer har aldrig varit större än i år.

- Hittills i år har vi redan tagit emot över 100 000 samtal. Alarmerande är att trots det stora antalet mottagna samtal är det många fler som försöker komma fram. Mind arbetar hårt för att kunna ge stöd till så många som möjligt, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

Vi vet av erfarenhet att mår man dåligt psykiskt är det viktigt att få ventilera sin oro och sätta ord på det man känner. Att dela sitt mående med någon som lyssnar utan att döma kan sätta perspektiv på det man känner och hjälpa en att må lite bättre för en stund. Det stödjande samtalet kan göra en stor skillnad. Ibland till och med vara livsavgörande.

Behöver du någon att prata med? Minds volontärer är redo för ett medmänskligt samtal i alla våra stödlinjer, oavsett vem man är eller varför man hör av sig. Känner du att du kan vara den som lyssnar? Hör av dig till någon som behöver det eller engagera dig som volontär du också. Vårt samhälle behöver fler stödjande medmänniskor. Vi behöver vara tillräckligt många som lyssnar.

Fakta:

Självmord utgör idag 93% av allt dödligt våld i Sverige. (Socialstyrelsen)

Självmord ökar bland unga vuxna, 20 - 29 år, med 1,8% varje år (Folkhälsomyndigheten)

Endast en tredjedel av de som tar sitt liv har en kontakt med psykiatrin (Socialstyrelsen)

Självskador är en fyra gånger vanligare orsak till sjukhusvård än våldsskador. 2021 hade sjukvården över 6500 registrerade inskrivningar med orsak självskadebeteende. Detta jämfört med cirka 1400 inskrivningar orsakade av våldsbrott. (Socialstyrelsen)

Om MIND

Mind vill bidra till ett medmänskligare samhälle genom att lyfta vikten av samtal och att bry sig om varandra. Vi vill främja psykiskt välbefinnande genom att vara en röst för de med psykisk ohälsa och minska skam och stigma genom att sprida kunskap. Mind vill medverka till att psykisk hälsa ses som ett viktigt område som kräver både åtgärder och resurser. Minds volontärer tar emot över 100 000 samtal årligen från människor i våra stödlinjer; Självmordslinjen, Livslinjen, Äldrelinjen och Föräldralinjen.

Lolo Westerman
Lolo Westerman