2023-12-27 09:45Pressmeddelande

20 minuter kan förhindra ett självmord

Johannes, volontär i SjälvmordslinjenEn volontär i Självmordslinjen i stödsamtal

Självmordstankar kan komma plötsligt men ofta håller de inte i sig längre än 20 minuter. Tanken på att livet är outhärdligt och omöjligt att stå ut med är stark, men inte farlig så länge den inte går vidare till handling. Det är därför så viktigt att vinna tid, att avbryta tanken för att ge plats åt annat, som kan hjälpa till att lösa problem eller se situationen ur en annan vinkel. Ett fysiskt hinder eller ett samtal kan räcka för att stoppa en överilad handling i stunden.

• Forskning visar tydligt att man med små men konkreta medel kan påverka människor som har tankar om att inte orka leva, säger Johanna Nordin chef för kunskap och utveckling på Mind. Ett broräcke eller en medmänniska som ser och vågar fråga hur det egentligen är, kan vara det som behövs för att avbryta en livshotande tanke.

Varje år dör cirka 1500 personer i Sverige i självmord. Det är sju gånger fler än de som dör i trafiken. Varje självmord påverkar cirka 10 personer i den omedelbara närheten som får sina liv förändrade för alltid. Och som drabbad av en närståendes självmord är man själv i riskgruppen för att ta sitt liv. Varje möjlighet att förändra dessa siffror måste uppmärksammas.

• Vi arbetar med det medmänskliga samtalet som metod för att ge stöd och lindring. Vi vet att ett samtal med en volontär i våra stödlinjer är en möjlighet att få prata om hur det känns när det är som svårast, och det kan vara avgörande för att orka lite till. Många som kontaktar våra stödlinjer upplever att det är kopplat till både stigma och skam att må dåligt psykiskt. Vi gör ingen värdering varken av känslan eller personen.  Volontären är där för att lyssna och försöka förstå och kanske ge perspektiv och rum för nya tankar, säger Johanna Nordin.

Nyårshelgen hör till de tillfällen på året då flest personer tar sitt liv. Därför vill vi uppmana till att vara extra uppmärksamma på hur personer i omgivningen mår just nu. Ensamhet och isolering kan få den som är skör att svikta och ett samtal till någon som man tror kan behöva det extra, kan vara en liten insats som får stor betydelse.

Minds stödlinjer har öppet som vanligt under helgerna och till Självmordslinjen kan man höra av sig dygnet runt alla dagar.

mind.se

Om MIND

Mind vill bidra till ett medmänskligare samhälle genom att lyfta vikten av samtal och att bry sig om varandra. Vi vill främja psykiskt välbefinnande genom att vara en röst för de med psykisk ohälsa och minska skam och stigma genom att sprida kunskap. Mind vill medverka till att psykisk hälsa ses som ett viktigt område som kräver både åtgärder och resurser. Minds volontärer tar emot över 80 000 samtal årligen från människor i våra stödlinjer; Självmordslinjen, Livslinjen, Äldrelinjen och Föräldralinjen.

Lolo Westerman
Lolo Westerman