2020-04-24 07:22Pressmeddelande

Stor investering på plats hos Martinsons

I veckan lyftes den nya huvudpannan på plats på Martinsons anläggning i Bygdsiljum. Investeringen i pannan omfattar närmare 80 miljoner kronor och är ett led i satsningen för att successivt öka produktionen. Planen är att den kommer att driftsättas under oktober.

– Just nu ligger vi före tidplanen. Allt har fungerat riktigt bra, även om det förstås krävt en hel del extra planering för att få leveranser från Tyskland och Österrike som vi behöver på plats, säger koncernens produktionschef Olov Martinson.

För att genomföra lyftet behövdes en mobilkran med 500 tons kapacitet. Själva pannan väger 50 ton men på grund av lyftvinklar och avstånd behövs denna lyftkapacitet. Lyftet tog fyra timmar och genomfördes under onsdagen.

– Det gick precis enligt plan. Vi har hjälp av bra installatörer och montagelag hela vägen, säger Olov.

Bland fördelarna med den nya pannan märks god miljöprestanda. Pannan byggs för att klara en övre gräns för utsläpp av stoft på 30 milligram per kubikmeter, att jämföra med 50 milligram på kubikmeter hos den nuvarande huvudpannan.

– När vi har alla pannor på plats kommer den nya att köras konstant vilket sänker klimatavtrycket från vår produktion. Dessutom kommer den till hundra procent att drivas med biobränslen i form av restprodukter från skogen.

Martinsons egen personal bygger den 16 meter höga byggnaden till pannan.

– Konstruktionen påminner om det som ska bli blackbox-lokalen i Skellefteås kulturhus. Vi har använt vårt egna kunnande och produkter från regionen till andra byggnader på vår anläggning tidigare och det känns lika bra varje gång, säger Olov.

Martinsons har under de senaste åren genomfört flera satsningar på sina sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön med målet att säkerställa kvalitet och öka produktionen. Bland andra investeringar som nyligen driftsatts finns även nya CNC-maskiner i både Bygdsiljum och Kroksjön.

– Att kunna skära till balkar efter specifika önskemål är något som vi ser allt större efterfrågan på från industrikunderna. Det är helt enkelt ett sätt att möta deras behov på ett ännu bättre sätt, säger Olov Martinson.

Olov Martinson, koncernproduktionschef

Martinsons
0914–207 58

Om Martinsons