2023-11-27 07:00Pressmeddelande

Välkommen till en glimrande Julresa i Lidköping

Bilden är en AI-genererad illustration med utgångspunkt från MK illumination.Bilden är en AI-genererad illustration med utgångspunkt från MK illumination.

Snart blir Lidköpings centrum ännu mysigare. Lidköpings kommun vill tillsammans med Destination Läckö-Kinnekulle och Sparbankstiftelsen ge alla lidköpingsbor och besökare extra julstämning i form av stämningsskapande ljusinstallationer på ett antal platser i staden.

En fiktiv resa mot julen med ett antal hållplatser.

Det här är verkligen något extra som kommer skapa trivsel och vi hoppas att många kommer glädjas åt att vi lyser upp Lidköping lite extra i juletid. Lidköping ska vara en trygg och välkomnande plats även nu när vintermörkret smyger sig på säger Anders Kindberg, områdeschef, Sektor service.

Vinterbelysningen som tidigare hängt över gator i staden är utsliten. I stället har ett antal mobila ljusinstallationer köpts in. En fördel med dem är att de kan användas i flera sammanhang under året. En helt ny belysning har också installerats i trädkransen runt torget.

Våra medarbetare har varit drivande i arbetet kring ljusinstallationerna och platserna är valda med omsorg och eftertanke. Initiativet har tagits emot väl av fastighetsägare och handlare i Lidköping. Sparbanksstiftelsen och Destination Läckö-Kinnekulle har varit med och bidragit till finansiering av denna omfattande satsning, fortsätter Anders.

Julresan invigs den 2 december och kommer att lysa under de mörka timmarna fram till 1 februari. Hur installationerna ser ut och var de kommer att finnas avslöjas vid invigningen.

Nedräkningen har börjat och arbetet med att få ljusinstallationerna och miljöerna på plats pågår för fullt.

Vi hoppas att så många som möjligt vill komma och inviga Julresan med oss. Det blir en tipspromenad som går förbi alla installationer och avslutas med härlig julmusik. För den fikasugna bjuder Sparbanken Lidköping på julfika på Iqbaltorget, berättar Carolina Hellström, destinationsutvecklare, Destination Läckö-Kinnekulle.

Fakta:

• Invigningen av Julresan i Lidköping sker den 2 december klockan 14:00 på torget framför Resecentrum.
  • Samarbete mellan Lidköpings kommun, Sparbanksstiftelsen och Destination Läckö-Kinnekulle.
  • Energisnål LED, produkterna tillverkas i material som kan återvinnas.
  • Belysningen styrs tillsammans med gatubelysningen och lyser endast när det är mörkt.
  • 15 kwh/dygn går åt vilket ungefär motsvarar att ladda en elbil i cirka 13 minuter.

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.

Områdeschef Fastighet & Park
Anders Kindberg