2022-05-13 14:23Pressmeddelande

Svenska olympier främjar idrottandet i Lidköping

Olympier i LidköpingSvenska olympier främjar idrotten i Lidköping

I dag var det dags för den första av två Olympiadagar på torget i Lidköping. 350 av Kommunens 4:e-klassare besökte stadens torg för att prova på 15 olika sporter presenterade av Lidköpings föreningsliv. Olympiadagarna organiseras av IOK med hjälp av pengar från postkodlotteriet. I samverkan med lokala föreningar och kommunens Barn och Skola har de skapat en imponerande  bredd för skolbarnen att testa på och kanske hitta sin nya hobby.

Syftet med dagarna är att utmana barn och ungdomar att prova på olika idrotter tillsammans med lokala idrottsföreningar och på så sätt ge dem möjligheten att hitta sin idrott. I en förlängning är målet att inspirera fler ledare och aktiva till drömmar och olympiska satsningar, Säger Maria Danielsson, fd Snowboardproffs och och projektledare för Olympiadagarna.

I dag var det skolornas tur men i morgon står portarna öppna för allmänheten att besöka torget med alla dess aktiviteter. Det kommer antagligen smyga sig in en och annan autografjägare för att be olympierna om en kråka.

Det är jättekul att komma ut ur klassrummet och få testa på så många grenar. Vi har provat Taekwondo, tennis och amerikansk fotboll, säger Emilia Falk och klasskompisen Didrik Rydeling, idrottstestare och 4:e klassare i Lidköpings kommun

Om Lidköpings kommun

Vår vision: Lidköping, en välkomnande och hållbar kommun. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. En välkomnande och hållbar kommun. Vad innebär det egentligen? För oss i Lidköping är steget från vision till verklighet inte långt. Vi lever ungefär som vi alltid har gjort, nära vattnet, jorden och varandra. Det nya är nog mest att vi satt ord på hur och vad vi vill vara. Det är inte oviktigt i en tid av snabba samhällsförändringar, globalisering och miljöhot. Lidköping är helt enkelt en kommun där du alltid ska känna dig välkommen oavsett om du turistar, vill driva näringsverksamhet eller slå dig ner här för resten av livet. Det är ett synsätt som inte bara präglar kommunens verksamheter, utan också delas av oss som bor här. I Lidköping tycker vi om att träffas, diskutera och utbyta tankar. Hur ska man annars förklara att en stad av vår storlek har över 30 kaféer? Så var det det här med hållbarhet. Snart sagt varje kommun och företag säger sig verka för en långsiktigt hållbar utveckling. Det är fantastiskt att så många drar åt samma håll. Men det är också helt nödvändigt för att kommande generationer ska kunna få ett lika gott liv som vi har idag.